Er zijn verschillende soorten stuwdammen, afhankelijk van waar je naar kijkt.

Naar constructie zijn er bijvoorbeeld de boogdammen en de gewichtsdammen. Een boogdam heeft een gebogen vorm: als je er overheen loopt loop je een deel van een cirkel. De vorm van de boogdam zorgt ervoor dat de druk van het water wordt weggeleid naar de omringende bergwanden.

Een gewichtsdam, ook wel zwaartekrachtsdam genoemd, leunt als het ware tegen het water in. Het water drukt de dam "naar buiten", het gewicht van de dam zorgt ervoor dat de dam "naar binnen" wil vallen (het stuwmeer in), en samen zorgen ze ervoor dat de dam veilig blijft staan.

Veel dammen zijn een combintaie van boogdam en gewichtsdam.

Je kunt dammen ook onderscheiden naar doel. Een dam kan dienen voor het opwekken van elektriciteit. Of voor het in toom houden van een rivier: water verzamelen als het in de bergen stortregent zodat je benedenstrooms geen grote verwoestende rivier krijgt, en het verzamelde water geleidelijk laten uitstromen als het in de bergen droog is zodat er beneden ook in de droge tijd nog rivierwater is.

Ook kan een dam dienen om een rivier om te leiden naar een plek waar je landbouw wilt bedrijven. Of om water naar een andere, kleine rivier te leiden zodat die rivier groot genoeg wordt voor scheepvaart.

Een enkele keer wordt een stuwdam gebruikt om de erosie van een rivier onder controle te brengen. Door expres meer of minder water door de rivier te laten stromen kun je sediment laten neerslaan (de rivier erodeert niet zoveel als hij anders zou doen), of juist sediment laten meevoeren (de rivier slibt niet meer dicht).

Cryofiel