Wat is civiele techniek?

Is het nou echt iets construeren of ontwerpen van grote projecten als bruggen/ziekenhuizen.
Bijvoorbeeld als er een nieuw ziekenhuis wordt gebouwd moet je dan:
1. Zeggen ik wil hier een intensive care en hier en operatiekamer enz.
2. Zeggen hier moet een muur want anders houd het gebouw het niet. En allerlei dingen eraan berekenen.
(Het tweede lijkt mij leuker,maar ik weet dus niet zeker wat het nou is.)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek
1.3K

Antwoorden (1)

Met de opleiding Civiele Techniek kan je terecht komen in allerlei verschillende functies.

Op deze website http://www.carrieretijger.nl/opleiding/techniek/engineering/civiele-techniek vind je deze informatie (en nog veel meer):

"Hbo-opleiding Civiele Techniek

Nederlanders kunnen wonen en werken in een waterrijk land zonder te verdrinken, en dat is voor een groot deel aan civieltechnische ingenieurs te danken. Want zij zijn het die de waterwerken hebben ontworpen en de bouw van bruggen hebben verzorgd. En het gaat niet alleen om bruggen en waterwerken, maar ook om kanalen, sluizen, stuwen, rotondes, viaducten, dijken, autowegen, waterzuiveringen enzovoort. Met andere woorden: civiele techniek heeft betrekking op de infrastructuur rond wonen en werken.

De hbo-opleiding Civiele Techniek kun je aan een groot aantal hogescholen volgen, zowel in voltijd, deeltijd als duale variant. Als student hou je je bezig met het ontwerp, de constructie en de uitvoering van allerlei infrastructurele bouwwerken.

Na het succesvol afronden van je opleiding mag je de titel ingenieur (ing.) of Bachelor of Built Environment voeren.

Wat kun je ermee worden?

Je kunt allerlei functies bekleden. Bouwprojecten kennen verschillende fases en iedere fase heeft een ander karakter. Een planontwikkelaar doet heel ander werk dan een ontwerper, het werk van een constructeur is niet te vergelijken met het werk van een beleidsmedewerker bij de overheid.

Als je graag buiten werkt, kun je als civiel ingenieur terecht bij de uitvoering van projecten. Maar je kunt ook naar het buitenland. Nederlandse aannemers zijn betrokken bij waterbouwkundige projecten over de hele wereld. Ook is er altijd behoefte aan ingenieurs voor ontwikkelingsprojecten in de derde wereld.

Mogelijke beroepen

- Technisch ontwerper
- Bouwopzichter
- Constructeur
- Werkvoorbereider
- Uitvoerder
- Sectorhoofd
- Projectleider
- Technisch medewerker
- Bouwkundig calculator
- Constructeur
- Milieu-inspecteur
- Hoofd bedrijfsbureau"