Wat is de beste manier om lithium accu's voor een vervoermiddel in de winter te bewaren?

Mijn ouders hebben een elektrische step, voornamelijk voor de vakanties. In de winter laten ze de steps lekker in de schuur staan.

Nu vraagt mijn vader zich af wat de beste manier is om die accu's goed te houden?
Moeten ze af en toe aan het stroom om lichtelijk geladen te blijven of is het beter ze gewoon "aan hun lot" over te laten om ze pas in de lente vlak voor het eerste gebruik weer op te laden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek
1.8K

Het beste antwoord

Accu's gaan van 2 dingen 'achteruit'.

1. Het laden en ontladen. Maar daar heb je als je het vervoermiddel niet gebruikt weinig last van.
2. Hoe hoger de temperatuur en hoe 'voller' de accu hoe sneller de accu achteruit gaat.

Nu is helemaal leeg ook niet goed, dus kan je de accu best bewaren op laat ons zeggen ongeveer 30% geladen en een koele plaats.

Dat mag, indien mogelijk, in de koelkast als je de accu dan in een hermetisch afgesloten verpakking stopt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke, duidelijk: bedankt.

Andere antwoorden (2)

Het beste is om batterijen op een koele en droge ruimte te bewaren. Koel is niet onder nul. Een droge ruimte op kamer temperatuur is al meer dan voldoende.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet de accu's half laden. Dan moet je ze in een plastic zak in de koelkast leggen. Dat is de beste methode voor Lithiumbatterijen. Die gaan namelijk snel defect door gewoon te liggen, en deze methode vertraagt dat wat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Serieus? In een kolekast? Worden ze dan niet vochtig?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
eeh... kolekast is uiteraard koelkast :)