Wat voor lager is dit?

Ik wil een houten gyroscoop maken en ben op zoek naar zulke lagers,. ik weet alleen niet hoe ze heten. en of het officieel wel lagers zijn.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hout is een heel ongeschikt materiaal voor een gyroscoop. Dat is veel te licht!

Antwoorden (1)

De gehele constructie heet een Cardanische ophanging.
Reddie
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Waarom nou drie minnen? Het afgebeelde onderdeel lijkt inderdaad een lager of draaipunt of scharnier van een cardanische ophanging te zijn, en die ophanging kun je denk ik best van (gestoomd gebogen) hout maken. Stevigheid telt, gewicht liever zo licht mogelijk - dan hoeft de tol niet onnodig zwaar te worden.
Het vliegwiel of de tol zelf moet namelijk inderdaad wél voldoende massa hebben om de wrijving van de ophanging te overwinnen. Maar hoe het 'lager' heet?