Als er meer zon op zonnepanelen valt heb je dan ook meer energie?

Ik ben voor school bezig om een project over het minderen van gebruik van aardolie te maken. Mijn idee was dus een school ontwerpen met zonnepanelen, en dan op verschillende plekken spiegels te plaatsen om vervolgens meer zon op de panelen te laten vallen. Maar ik weet niet zeker of meer zon ook meer energie betekent, klopt dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek
1K
WimNobel
9 jaar geleden
Ik ben benieuwd hoe je de spiegels wil gaan plaatsen. Als je ze horizontaal zet (naast en evenwijdig aan de panelen) dan kaatst het licht omhoog en heb je een tweede spiegel nodig om het licht op het paneel te brengen. Maar dan staat die vangspiegel het directe zonlicht in de weg en heb je nog niets gewonnen. Als je ze verticaal plaatst heb je een heel grote spiegel nodig om een heel klein beetje extra licht op het paneel te krijgen.

Antwoorden (3)

Ja meer zon betekent meer energie, omdat er allemaal deeltjes op de panelen liggen die op zonne stralen reageren en dan. Zo elektrische stroompjes krijgt. Dus hoe meer zon des te meer stroom er op gewekt wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies! Daarom is het in Nederland ook minder efficiënt dan in de (sub)tropen en kan het niet op elk dak liggen (windrichting en hellingshoek).
Klopt.

De hoeveelheid enertie per seconde noem je vermogen: P = E/t.
De hoeveelheid vermogen per oppervlak noem je intensiteit: I = P/A.
Als je meer zonnestralen naar een stukje zonnepaneel stuurt, verhoog je de intensiteit en zo het vermogen.

Houd er wel rekening mee dat dit niet een recht evenredig verband hoeft te zijn. Zonnepanelen hebben namelijk een maximaal vermogen. Qua spiegels is metaal misschien een optie, reflecteerd goed en is goedkoop.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is te hopen dat er geen stukjes zon op vallen, dat zou niet helpen.Het licht daarentegen wel( grapje ) tot de maximum dat de installatie aankan.