Hoe bepaal je welke ESC, Batterij en electromotor bij elkaar passen?

Voor een Hobbyproject wil ik een Electrisch longboard maken.
Nu wil ik graag weten waar ik op moet letten zodat alle onderdelen technisch met elkaar kunnen werken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
3.2K

Antwoorden (1)

Bepaal grofweg het vermogen. Op basis van commerciële longboards of van electrische RC-auto's kun je een ruwe schatting maken; wil je 50, 100, 150 watt?.
Als batterij neem je een lipo-accu die méér stroom kan leveren dan de motor vraagt. Het voltage van de accu is afhankelijk van het maximum van de ESC en de motor. Bij een ESC staat altijd voor hoeveel cellen hij geschikt is.
3 cellen is heel gebruikelijk.
Je neemt een ESC die méér stroom kan leveren dan de motor vraagt.

Het vermogen is spanning (3 cellen = 10 volt) maal stroom.
Dus als je bijvoorbeeld 100Watt wilt hebben, heb je 10 ampere nodig. Dan neem je:
een motor die 3 cellen aankan, en 10 ampere trekt.
Een ESC die aanzienlijk meer kan, bijvoorbeeld 25-35 ampere.
Een accu met 3 cellen die bijvoorbeeld 50-100 ampere kan leveren.

Ik zou ook een vertraging inbouwen omdat deze motoren graag wat toeren lopen.