Kan er teveel lucht zijn op een plek?

Kijk ik moet voor science een verslag maken over lucht, beweging en technologie. Ik kon geen goede vraag bedenken dus ik dacht, je kan dingen wel vacuümzuigen maar kan je ook teveel lucht in iets doen. (zoals een ballon) ? Ik weet dat ik het zelf moet zoeken maar kunnen jullie misschien handige sites geven? Het moet een verslag zijn van +- 300 tot 500 woorden zijn. :( Waarschijnlijk is het ook geen goede vraag dus hebben jullie misschien nog iets goeds? Ik dacht zelf nog dat de vraag, kan je met geluid kleine dingen in de lucht laten zweven wel goed zou zijn, maar het is wel heel erg moeilijk want het verslag moet in het Engels zijn. Ik zou het zo fijn vinden als jullie me kunnen helpen!! dankje alvast :)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek

Antwoorden (3)

Ja, dat kan.
Als er in een ballon teveel lucht zit dan knapt hij.
Als er in de atmosfeer ergens teveel lucht zit gaat het waaien.
Als er in een compressievat teveel lucht zit kun je er gereedschappen mee aandrijven, zoals een persluchthamer, een persluchtsleutel, en gewoon een persluchtslang om iets schoon te blazen.
Of om aan een lopende band etiketjes tegen een plastic bakje te blazen.
Of on aan een lopende band ondeugdelijke produkten van de band te blazen.
Of om bij afvalscheiding lichte dingen (papier etc) te scheiden van zware.
Of om een (ouderwetse) sirene aan te drijven.
Of om een orgel te bespelen.
Etc.
Reddie
10 jaar geleden
Als je heel veel lucht ergens in pompt, wordt de luchtweerstand steeds groter en zullen voorwerpen minder makkelijk bewegen (lijkt mij in ieder geval)
Luchtbeweging kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door opstijgende warme lucht (luchtballon en vogels maken hier gebruik van) of door wind (windturbines). Een vertaalslag tussen natuur en techniek, bijvoorbeeld hoe een vogel vliegt en hoe een vliegtuig dat doet en wat de verschillen zijn, lijkt mijzelf wel interessant. Maar ik weet niet wat jij leuk vind en hoe ingewikkeld je verslag moet zijn. 300-500 woorden is niet veel, dus ik zou de vraag niet te moeilijk maken. Dingen in de lucht laten zweven met geluidstrillingen klinkt als moeilijk :D

Hopelijk kan je wat met deze linkjes, of vind je een ander leuk onderwerp. Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een (goederen)trein kan bestaan uit een of meer locomotieven met daarachter groot aantal verschillende wagens.
Bij het afremmen is het in principe nodig dat die voertuigen gaan meedoen met het remmen.
In een ver verleden zaten er over de trein verdeeld een aantal remmers die de remmen van hun wagens aandraaiden als de machinist een signaal gaf met de stoomfluit. Die remmers konden de stoomfluit in sommige omstandigheden niet altijd goed horen, of ze konden in slaap gevallen zijn.

Een Amerikaan heeft een systeem bedacht waarbij alle voertuigen een luchtreservoir hebben, dat via een tussen de wagens gekoppelde luchtleiding op druk gebracht wordt door een luchtpomp (compressor) op de locomotief. En hij vond een systeem uit dat op al die aangekoppelde wagens ging reageren als de druk in die leiding plotseling verminderd wordt.
Dus de remmen gaan werken als de druk in de doorgaande luchtleiding gevarieerd wordt. Betrouwbaar en het werkt helemaal zonder dat er iets van elektriciteit nodig is op de wagens. Vooral bij een goederentrein is dit een groot voordeel.
Bovendien slaan de remmen vanzelf aan als de trein bij een koppelingbreuk in tweeën breekt.

Als je zoekt met de woorden train en brake dan kun je hier veel over vinden.