hoe regel je de amperage door een LED?

Ik zat mij eens te verdiepen in hoe een High Power LED (voor zaklampen en huisverlichting) werkt, en ik las daar dat de lichtopbrengst afhankelijk is van het aantal ampere dat je door de LED heen stuurt (op zich logisch aangezien je voor elk foton bij 100% rendement 1 electron nodig hebt). Ze lijken alleen op een standaard voltage te werken. Nou heb ik altijd geleerd dat V/R=I, en dat je als je een weerstandje in serie erbij zet je direct de spanning over de rest van de schakeling verlaagt omdat er een spanning over de weerstand komt te staan. Hoe doen ze dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
1.1K

Het beste antwoord

In veel gevallen wordt voor een LED een spanning van 0,6 V gerekend. (Dit is afhankelijk van de LED, kijk het dus even na) En de stroom van b.v. 10 mA.

De stroom begrens je inderdaad door een weerstand in serie te schakelen.

Trek nu die 0,6 V af van de voedingsspanning (b.v. 5 V) en deel de resterende spanning door de gewenste stroom.

In het voorbeeld wordt dat dan:

R = (5 V - 0,6 V)/10 mA = 4,4 V / 10 mA = 440 Ohm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het hier dan over HPLEDs, ik weet niet of dat uitmaakt?
(joozd rekent even)
Ik vond een voorbeeld - 2,9V, max 1A -> 3W
als ik deze op 0,5A wil zetten schakel ik dus als volgt:
R=(5V-2,9V)/0,5A = 2,1V/0,5A=4,2V/A=4,2 Ohm
en als ik er de volle 1W door heen wil jagen
2,1/1=2,1Ohm. Ik snap het!
Hiep hoi!