welk verwarmingstoestel heeft het beste rendement?

Mijn vader heeft mij een uitgelegd wat rendement is en nu vroeg ik mij af welk verwarmingstoestel heeft het beste rendement? Mijn vader wist het ook niet en wou het ook wel weten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
maar wel bedankt

Het beste antwoord

Voor de verwarming van een woning heeft vloerverwarming het beste rendement. Dit wordt metname veroorzaakt door het feit dat het water dat door de leidingen van vloerwarming stroomt minder hoeft te worden verwarmt als het water in radiatoren. Water voor vloerverwarming hoeft slecht tot 35 graden te worden verwarmt, terwijl water in radiatoren tot 90 graden moet worden verwarmt om je huis te verwarmen.

Voorwaarde voor het hoge rendement van vloerverwarming is uiteraard wel dat de woning goed is geisoleerd en over een HR ketel beschikt. Wanneer je vloerverwarming koppeld aan een aardwarmtewissellaar kan een nog hoger rendement worden behaald, doordat deze het water op de juiste temeratuur kan krijgen zonder extra te hoeven te verwarmen met een ketel (aardwarmtewissellaars verbruiken stroom voor de pomp). Hierdoor kun je een woning vrijwel kosteloos verwarmen na de aanschaf van de benodigde installaties.

Toegevoegd na 55 minuten:
Verwarmingsbron Rendement

Open haard 20%

Elektrische kachel 40%

Gaskachel 65%

Houtkachel 75%

Speksteen/ Tegelkachel 90%

CV/ VR ketel 92%

Pelletkachel 94%

HR-ketel 107%

HRE ketel (Micro WKK) 130%

Warmtepomp 600%
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja dat wist ik al van vloerverwarming maar ik wil het eigenlijk weten van een verwarmingsTOESTEL? Als iemand dat weet???
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
oke bedankt dus als ik het goed begrijp heeft een warmtepomp het beste rendement?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat klopt!