Is er kans op electrocutie mogelijk wanneer je de autodeuren van op afstand opent en er tegelijkertijd iemand aan de deur trekt?

Kan het openen op afstand van autodeuren enig gevaar met zich meebrengen? Bijvoorbeeld wanneer je op het zelfde moment aan de deur trekt als iemand die opent op afstand. Of op een andere manier.

Mvg,

Jorben

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek

Antwoorden (2)

De spanning waarmee de portiersloten werken van een auto is 12V, dat is niet genoeg om voelbaar te zijn.
Bovendien wordt deze spanning niet op het metaal van de deur doorgegeven, de deur is met het chassis van de auto verbonden.
Voor elektrocutie is een veel hogere spanning nodig: algemeen wordt spanning tot 48V als veilig beschouwd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kortweg: er is geen kans op elektrocutie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Elektrocutie ontstaat wanneer iemand met zijn of haar lichaam een stroomkring sluit en er als gevolg daarvan stroom door het lichaam gaat lopen.
Gevaarlijke elektrocutie moet bovendien nog minimaal een bepaalde spanning hebben: 100 Volt bij gelijkstroom en 50 Volt.

Om een stroomkring te sluiten moet je lichaam dus onderdeel van de stroomkring vormen. De kans is klein, maar in theorie zou een storing er voor kunnen zorgen dat een onderdeel van de deurklink in aanraking komt met een draad vanaf de + van de accu, zonder dat dat onderdeel ook in contact staat met de metalen delen van de auto die normaal gesproken als massa (-) wordt gebruikt. Wanneer iemand dan dat onderdeel aanraakt en tegelijkertijd ook een ander metalen deel van de auto (b.v. de deur) dan zou een stroomkring via het lichaam gesloten kunnen worden.

De accu van je auto levert in de meeste gevallen 12 V en in sommige gevallen 24 V. Dat is ruim onder de veiligheidslimiet. Dus zelfs al zou een stroomkring via het lichaam ontstaan, dan nog is het niet gevaarlijk. Sterker nog, uit ervaring weet ik dat je het zelfs niet eens merkt.

Maar er is meer...

De auto staat op rubber banden en is daarmee elektrisch geïsoleerd t.o.v. de grond. Door wrijving met lucht moleculen tijdens het rijden kan zich soms statische elektriciteit opbouwen. Die spanning kan tot vele duizenden Volts oplopen. Wanneer jij dan op de grond staat en je pakt de metalen deurklink van de auto vast, dan sluit je lichaam de verbinding met de grond en ontladen deze duizenden Volts zich onmiddellijk via het lichaam. Dat voel je dan als een schok. Zolang we niet over bliksem en onweer praten is de schok van een dergelijke ontlading vrijwel altijd zo kort en zwak dat deze ook ongevaarlijk zijn. Al is een schok verre van plezierig :-)

Toegevoegd na 1 uur:
Ik zie at ik een belangrijke in hierboven niet goed heb afgemaakt: achter "50 Volt" in de eerste alinea ontbreekt het woordje "wisselspanning"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ongevaarlijke vormen zijn mogelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mogelijk maar zéér onwaarschijnlijk...