Hoe doodt de magnetron bacteriën? Met microgolven? Hoe zit dat?

Zou iemand uit kunnen leggen hoe een magnetron bacteriën kan doden? Komt het door de warmte die ontstaat, of door de microgolven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
11.2K

Antwoorden (4)

nee iet met microgolven de magnetron verwarmt wat er in zit en door de warmte gaan bacterie dood
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De magnetron doodt bacterien door hitte, niet door de straling. Eern van de risico's van een magnetron (hoewel klein) is dat bij kliekjes opwarmen niet alle bacterien gedood worden wegens te kort en/of te ongelijkmatig verwarmen.

Zie het kopje "veiligheid" in de link.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een magnetron verhit organisch materiaal, zoals eten, doordat de hoogfrequente radiogolven die in de magnetronruimte worden uitgezonden, de watermoleculen die in het gerecht aanwezig zijn, zeer snel in beweging brengt .
De onderlinge wrijving van deze watermoleculen veroorzaakt het vrijkomen van warmte dat oploopt tot zelfs over het kookpunt van water.

Ook bacteriën bevatten watermoleculen, hoe miniem ook. Alle levende wezens en organismen bevatten water. Als je een levend wezen in de magnetron doet en deze aanzet dan zal het sterven omdat de lichaamsvloeistoffen zullen gaan koken. Dat gebeurt dus ook bij bacteriën.

De meeste bacteriën gaan sowieso dood als deze uitwendig langer dan 6 minuten aan een temperatuur hoger dan 65 graden worden blootgesteld. Maar tegen een inwendig kookpunt dat al na enkele seconden in een magnetron wordt bereikt kunnen ze in het geheel niet en zijn dan vrijwel meteen dood.

Dit hoeft echter niet te gelden voor de bacteriën die zich dieper in het gerecht bevinden. Deze blijven meestal onbereikbaar voor de directe inwerking van de radiogolven en zullen slechts doodgaan als de omgevende temperatuur binnenin het gerecht meer dan 65 graden kan bereiken voor langer dan ca. 6 minuten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De microgolfstraling van een magnetron heeft ook invloed op de denaturatie van eiwitten, maar het leeuwendeel van de actie van een magnetron komt door dat watermoleculen aan het draaien worden gebracht, waarna die energie weer verder over alle bewegingsmogelijkheden wordt verspreid en de temperatuur toeneemt. De schade door de straling is dus meer indirect door temperatuurverhoging, maar eiwitten en andere stoffen met lange ketens zijn wel degelijk ook direct gevoelig voor microgolfstraling.