Gaat een luchtreiniger in huis helpen tegen extreme rookoverlast?

Onze woningen zijn maar 25 vierkantemeter en hebben maar 1 groot raam die is bij iedereen aan dezelfde kant. Als mijn buren roken, en dat is om de 10 minuten, komt alles bij mij naar binnen ook al is her raam dicht en met tochtstrips. Er is dus nergens anders waar ventilatie vandaan kan komen. deur gaat open op de gang en die is ook hermetisch afgesloten voor wind.
Ik heb nu gewoon twee ventilators maar als de wind hard waait werkt het niet en komt alles toch naar binnen plus heb ik constant zuurtsof te kort.
Ik kan nu niet verhuizen want ik zit op zwart zaad, dus moet echt een oplossing hebben.
Vroeg me af of zo een luchtreiniger echt de lucht wat frisser gaat maken en die rookgeur vermindert voor ik een ga kopen, want ze zijn best prijzig en zijn de goekopere ( rond de 150) ook al goed?
En zou die luchtreiniger ook echt werken als ik het raam op een kiertje laat? dat zou helemaal mooi zijn.
Iemand ervaring?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
2.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/overig/voorkom-rooklucht.275688

Antwoorden (2)

Omdat ik zelf ook nogal veel rook, heb ik vorig jaar een ionisator aangeschaft tegen de rooklucht/walm. Hij kost niet echt veel en helpt goed. Ook makkelijk te reinigen.
Het rookdeel in huis is bij mij ongeveer 35m2 en hij kan 50m2 aan.
Bij Conrad gekocht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Die heb ik ook, veel beter dan een luchtreiniger.
Een ionisator zal slecht het aandeel Ozon veranderen. De luchtkwaliteit ten gevolge van teerdampen en fijnstof zal hier nauwelijks door veranderen in een afgesloten ruimte.
Beter is een kleine ventilatiestroom van en naar buiten door de ruimte te laten gaan.
Dit hoeft niet ten koste van de warmte te gaan, daar veelal de luchtvochtigheid ook afneemt en lucht met minder vocht minder energie kost om te verwarmen.