Wat is de betekenis geweest van prangdruk?

Op een briefhoofd van een drukkerij uit begin vorige eeuw komt het begrip 'prangdruk' voor. Heeft iemand een idee wat of welke techniek daarmee bedoeld kan zijn. Ik vond op het internet onder een firma Prang in Berlijn en Keulen, zich bezighoudend met textieldruk en opdruk op stickers, maar betwijfel of daarmee de vraag is opgelost. Hans Krol

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek

Antwoorden (3)

Uit mijn alleroudste woordenboeken en het etymologisch woordenboek vind ik slechts dat prangen hetzelfde is als klemmen of drukken. Ik vermoed, maar weet het niet zeker, dat het hier om blinddruk gaat. Dan gebruik je geen inkt maar wordt een woord, tekst of initiaal diep in het papier geperst. Reliëf krijg je daarmee.
Mogelijk dat bij prangdruk ook inkt werd gebruikt, dan is het druk met reliëf, de letters liggen dus iets lager dan de rest van het blad. Het is een omslachtige en dure manier van drukken. Immers, normaal ligt de inkt boven op het blad.
Vandaag de dag kan je bij sommige zaken ( zoals in Amsterdam) nog wel stempels krijgen waarmee je kunt blinddrukken, meestal initialen of een motief.

Toegevoegd na 14 minuten:
Die stempels heten ook wel droogstempels.

Toegevoegd na 3 uur:
Misschien dat deze link je verder helpt: http://www.oudeboekdrukkunst.nl/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Puur een gokje: vroeger werd bij een krantedrukkerij eerst een soort mal gemaakt (met verzonken letters en foto's, a.h.w. een negatief) waarin dan lood werd gegoten. Met die loden plaat (het "positief") werd dan de krant gedrukt.
Misschien werd zoiets bedoeld in het briefhoofd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mogelijk is prangdruk inderdaad wat ook wel prägdruk of reliëfdruk werd genoemd. Een techniek uit de hoogdruk, waarbij geen inkt op het zetsel werd gebracht, zodat er een moet in het bedrukte materiaal ontstond. Veel op omslagen van boeken gebruikt.