Het piëzo-elektrisch effect is het vermogen van bepaalde kristallijne materialen om mechanische energie in elektrische energie om te zetten en omgekeerd.
Het directe piëzo-elektrisch effect is dat deze materialen, wanneer onderworpen aan mechanische spanning, een elektrische spanning evenredig aan die spanning produceren. Een voorbeeld van het gebruik van het directe effect kan gevonden worden in gasaanstekers. Piëzo-elektrische sensoren, zoals versnellings- en druksensoren, maken ook gebruik van dit effect.
Het omgekeerde piëzo-elektrisch effect is dat dezelfde materialen, wanneer een elektrisch veld wordt toegepast, gespannen worden. De spanning is ook hier evenredig aan het toegepaste elektrisch veld. Een voorbeeld van het gebruik van het omgekeerde piëzo-elektrisch effect wordt gevonden in zoemers. Piëzo-elektrische actuatoren, die bijvoorbeeld voor micropositionering kunnen worden gebruikt, baseren zich ook op het omgekeerde piëzo-elektrisch effect.
Piezo-materialen kunnen onderverdeelt worden in kwartskristallen (natuurlijk) en polykristallijne keramieken (kunstmatig).

http://technotheek.utwente.nl/wiki/Pi%C3%ABzo-materialen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Dank voor je uitleg. Fijn, die toepassingen. plus