Mijn Mechaniche Opwnd wekker loopt te langzaam, terwijl het selheids kompas op de snelste stand staat. Wat kan ik hier aan doen?

Het betreft een Westclox BigBen Repeater met Balans.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
1.9K

Het beste antwoord

Het beste is de wekker open te maken en zorgvuldig te ontdoen van stof, slijpsel en ander vuil. Dat kan met een kwastje. De draaiende delen kan je reinigen met wasbenzine. Dat lost oude olieresten op, die meestal taai geworden zijn en daardoor de klok langzamer laten lopen. De uitsluitend metalen delen kan je ook een paar uur in een lauwwarm sopje leggen van een beetje groene zeep, spiritus en en een beetje schoonmaakazijn. Na drogen moeten de asjes weer gesmeerd worden. De tandwielen bij voorkeur niet. Olie laat vuil vastplakken en dat is de oorzaak van slecht lopen. Gebruik speciale klokkenolie, die kleeft niet, of anders alleen op de punten waar het nodig is, zorgvuldig een druppeltje naaimachineolie, of kruipolie. Deze olievoorziening gaan vrij kort mee zodat je de procedure na enkele jaren weer moet herhalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Plus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://clockhistory.com/0/westclox/series/series-13-1.html

Andere antwoorden (1)

De wekker open maken, het "snelheidspalletje" dat naar buiten steekt afknippen of naar binnen buigen, en het palletje nog iets verder verdraaien.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is niet repareren maar forceren. Je neemt de oorzaak van het langzaam lopen niet weg zo.