Hoe kun je het beste papierdikte testen?

Voor ons profielwerkstuk gaan wij een experiment doen met papierdikte. Wij willen nu dus het verband onderzoeken tussen het aantal velletjes A4 printerpapier en de draagkracht daarvan. Hierbij gaan we de twee vellen op elkaar klemmen en er dan steeds meer kracht op uitoefenen. Nu vragen wij ons af hoe je dit het beste kunt aanpakken. Kun je gewoon twee velletjes op elkaar leggen en dat strak vastklemmen, of kun je beter de twee vellen op elkaar lijmen zodat er geen eventuele wrijving is of lucht dat er tussen kan gaan zitten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijmen geeft natuurlijk hele andere resultaten, wil je meten wat de draagkracht is van gelijmd papier of niet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je elk papier op dezelfde manier lijmt zou het kunnen. Maar het beïnvloed inderdaad je resultaten. Dan kan je beter een andere manier gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zou je de invloed van de lijm nog kunnen berekenen? op zich is het niet ernstig ofzo dat we dan lijm meerekenen. Is het hele idee achter ons project toch wel zo'n beetje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je mijn vraag goed gelezen hebt, dan zie je dat het om de draagkracht ervan gaat.

Het beste antwoord

Als je de vellen papier aan elkaar lijmt verander je de eigenschappen ervan, dus is twee vellen papier niet meer hetzelfde als twee keer één vel papier. Ik zou dus zeker niets anders nemen dan de vellen papier (één, twee of zoveel je wilt) op een stapel, en dan de uiteinden goed vastklemmen.
Zorg er wel voor dat je nog een zachte stof tussen de klem en het papier meeneemt, bijvoorbeeld een stukje vilt. Anders weet je zeker dat het papier zou scheuren bij de klem, en de kracht die daarvoor nodig is zal ongetwijfeld op één of andere manier afhangen van hoe je de klem hebt vastgemaakt, en hoe strak.
Succes met je experiment!