Bestaat de techniek al om bouwmachines geluidloos te laten werken?

Dat zou handig zijn voor mensen die uit willen slapen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dezelfde mensen die uit willen slapen,maar geen rekening met anderen houden als ze zelf wakker zijn? :-)))))
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sommigen misschien ;))

Het beste antwoord

Het lawaai dat op en bouwplaats wordt geproduceerd behoort door twee instanties binnen de perken gehouden te worden. Voor de arbeiders is er de arbeidsinspectie en voor de omwonenden wordt de gemeente geacht paal en perk te stellen door de geldende hinderwet te handhaven.
Dat beide wetgevingen voortdurend in het gedrang komen zal niemand verbazen. Periodieke inspecties en klacht-afhandelingen zullen wat excessen inperken, maar zullen nooit lawaaioverlast kunnen voorkomen.
Vrijwel alle herrie op een bouwplaats zal wel op de één of andere manier kunnen worden beperkt, maar dat kost tijd, ruimte en geld, allemaal zaken die een bouwer niet kan missen.
In plaats van bijvoorbeeld palen met veel kabaal de grond in te heien, kan de boortechniek gebruikt worden. Veel minder herrie en veel minder trillingen, maar het gebeurt alleen als de overlast van het heien de hogere kosten van het boren rechtvaardigt.
Veel grommende dieselmotoren kunnen waarschijnlijk van beter geluiddempende uitlaten voorzien worden, een boorhamer is misschien niet nodig als je langzaam boort met gruwelijk dure diamantboren, vrachtwagens kunnen misschien langzamer rijden (lagere toerentallen). Een bouwer zal echter pas stappen in deze richting nemen, als de handhaver van de wet hem ertoe dwingt. Spontane investeringen op dit gebied zijn kostbaar en ondermijnen daardoor de concurrentiepositie.

Bij kleine verbouwingen door doe-het-zelvers maken geluidbeperkende technische maatregelen al helemaal geen kans. Dan ben je als omwonende geheel afhankelijk van de mate waarin de klusser rekening wenst te houden met de omwonenden.

Kortom: Geluidloos kan niet en geluidbeperking beschouwen de bouwers als onnodig duur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De overheid zou minimaal uitlaatdempers moeten verplichten.
Dat is toch het minste lijkt me.

Andere antwoorden (1)

Nee, die bestaat niet. En die zal ook nooit bestaan.
Ook niet als antigeluid, want dat vereist een exacte voorspelbaarheid van de geluidsgolven.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan de geluidsbron niet 'ingepakt' worden?
Bordensteker
10 jaar geleden
Ja, maar het zou niet eenvoudig zijn. Bovendien is het in veel gevallen voor de andere bewoners van een gebouw hoofdzakelijk het contactgeluid waar het om gaat. De boor die ergens een paar appartementen verderop in de muur rammelt zeg maar. Dat zal niet zozeer door de lucht verder geleid worden, maar via de muren en vloeren en plafonds doorgegeven worden, en de bouwmachine inpakken zou alleen effectief kunnen zijn voor de klusser of bouwer zelf, die anders met oordoppen in moet werken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan je niet met een laser een gat in de muur maken ipv met een boormachine? (Ik begrijp dat dat kostbaar en onpraktisch is, maar niet onmogelijk denk ik?)