Elk element bestaat uit een atoomkern met daarrond een elektronenwolk. Door de extra energie, bijvoorbeeld de warmte van het vuurwerk, die deze elektronen opnemen raken deze geëxciteerd. Dat wil zeggen dat ze naar een hoger energieniveau gaan. De eigenschappen van zo'n elektron worden beschreven door kwantumgetallen. In een atoom kunnen geen twee elektronen allen dezelfde kwantumgetallen hebben. Ook zijn de verschillen in energieniveaus gekwantiseerd. Dat wil zeggen dat een elektron slechts bepaalde toestanden kan aannemen. Krijgt het te weinig energie dan kan het hier niets mee doen. Krijgt het teveel energie dan gebruikt het de rest van die energie niet. Een elektron 'springt' dus ook niet van het ene energieniveau naar het andere. Het 'verdwijnt' op het ene en het 'verschijnt' op het andere. Die energietoestanden zijn bij elk element verschillend. Wanneer zo'n elektron terug naar een stabielere toestand overgaat wordt de energie omgezet in licht of fotonen. Ook deze fotonen zijn dus gebonden aan het energieverschil tussen de twee toestanden en kunnen slechts bepaalde 'hoeveelheden' energie per foton met zich meedragen. De energie van dat foton uit zich tevens in een bepaalde frequentie of golflengte en die is bepalend voor de kleur van die lichtstraal.

Vuurwerk komt dus aan een bepaalde kleur omdat er bepaalde elementen inzitten waarbij bepaalde verschillen bestaan in energietoestanden die de elektronen kunnen aannemen en de geëmitteerde lichtstraling dus ook gebonden is aan deze energie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er worden bepaalde chemische elementen aan toegevoegd die ieder met hun eigen kleur verbranden. Strooi maar een paar keukenzout korrels in de gasvlam in de keuken en je ziet wat ik bedoel, een bepaalde kleur van natrium en een bepaalde kleur van chloor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De verschillende kleuren worden verkregen door het natuurkundig principe dat verschillende atoomsoorten bij het terugvallen in hun grondtoestand tijdens sterk verhitten fotonen (lichtdeeltjes) van een bepaalde golflengte uitzenden (dus een bepaalde kleur licht). Verschillende kleuren kunnen gemaakt worden door het gebruik van de volgende zouten of atomen:

Natrium geel
Kalium rood/violet.
Barium wit (BaO), groen (BaCl2)
Strontium dieprood
Calcium steenrood (CaCl2), geel (CaO)
Koper groen/blauw
Magnesium Wit
Reddie