Waarom worden windmolens op zee niet vaker gecombineerd met waterkrachtcentrales?

Als windmolens op zee vaker gecombineerd zouden worden met waterkrachtcentrales, kan dat dan niet handig meer energie opleveren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
Poet
10 jaar geleden
Hoe zou dat eruit zien? De zee stroomt niet zo hard immers. Of bedoel je een soort grote bak aan de molens vastmaken die zich vult bij hoogwater en waaruit het water bij eb langs dynamo's wegstroomt?
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat laatste heet het Plan Lievense:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Plan_Lievense Tegenwoordig hebben ze het oorspronkelijke idee omgekeerd: niet bij veel wind water naar het gebied BINNEN de ronde dijk pompen, maar juist water UIT dat gebied pompen, zodat je een diep (tientallen meters) "gat" in de zee maakt. Bij weinig wind laat je dat "gat" volstromen waarbij je energie opwekt.
http://www.lievenseonline.com/nl/nieuws/Dossiers/Energie-Eiland/Energieopslag-waterbouwkundig-visitekaartje

Antwoorden (3)

Voor een waterkracht centrale heb je waterkracht nodig. Oftewel water dat een groot hoogteverschil kan overbruggen.
Waar je waarschijnlijk op doelt zijn getijdecentrales. Maar de technologie hiervan is totaal anders dan van de windmolens. En het heeft geen zin die twee te combineren.
De enige overeenkomst is dat ze zich op zee bevinden.
Reddie
10 jaar geleden
Er zijn wel ideeën geweest om een groot stuk zee te omringen met een dijk. Windmolens pompen er dan water in wat weer door turbines, die elektriciteit opwekken, naar buiten stroomt. Zo kun je gecontroleerd stroom opwekken. Maar het prijsplaatje hiervoor is blijkbaar hoger, schepen moet omvaren en je kunt er niet naar gas en olie boren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het idee is er toch geweest, en je kunt de wieken rechtstreeks mechanisch aan een pomp verbinden; de windmolen hoeft geen elektriciteit te maken. En je kunt je opgewekt energie altijd kwijt omdat je het eerst kunt opslaan. Kolen- en gascentrales hebben een opstarttijd van een paar uur. Door handig te plannen kun je je bassin altijd zover laten leeglopen dat het nooit binnen die 2 uur vol zit. Dat lukt niet met windmolens als plotseling de wind wegvalt.
De kosten voor dijken in een ondiepe zee komen dan nog bij de exorbitante kosten voor een windmolenpark op zee. Het zou kunnen bij een vulkanisch eiland of atol, waarbij je het kratermeer uitdiept en leeg pompt. Bij Bikini moet nog een flink gat aanwezig zijn na de explosie van de waterstofbom daar, anders moeten we er nog maar een paar bommen bij gooien.

Waterkracht is een mooie energiebron als het hoogteverschil voldoende is, maar het leegpompen van het kratermeer gaat juist weer een stuk efficienter bij een lage opvoerhoogte. Ik zie er om de volgende redenen niet veel in, landbeslag (verlies aan natuurwaarde), kosten, ongelukkige combinatie van water en windkracht en in plaats van een probleem in de tijd (geen stroom tijdens windstilte) creeer je een probleem in de ruimte, geen stroom op de geschikte plaats.

Er zijn overigens apparaten met supergeleidende spoelen waar je een redelijke hoeveelheid stroom kunt opslaan. Dat lijkt me eerlijk gezegd een veel efficientere oplossing, al zijn deze SMES inrichtingen ook erg kostbaar.