Kalibreren van 'medische' weegschalen zonder gewichten te gebruiken, kan/bestaat dat?

Bestaat er een manier/meetopstelling om 'medische' weegschalen zo te kunnen kalibreren, dus controleren en niet ijken!, zonder al die gewichten ervoor te gebruiken?? Zoja, hoe en welke (link o.i.d.) Dank U!!!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek

Antwoorden (1)

Nee, dat kan niet.
De enige referentie die bestaat en die noodzakelijk is, is een echt gewicht.
Reddie
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Het kan best anders, hoor. Een weegschaal meet namelijk geen gewicht maar een kracht. Dus alles wat een bekende kracht geeft, is bruikbaar voor het ijken van een weegschaal. Ik kan me wel goed voorstellen dat het gebruik van een gewicht gewoon de makkelijkste manier is om een bekende kracht op te wekken. Maar ook al is het makkelijk, dat betekent niet dat het noodzakelijkerwijs zo zou moeten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wel een beetje praktisch blijven Cryofiel. Een magneet eronder of een ventilator erboven lijkt mij voor kalibratie echt geen oplossing.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik dacht eerder aan een elektromechanische krachtgenerator. Daarmee kun je zeer nauwkeurig krachten opwekken, en als je wilt kun je die krachten ook op een zeer nauwkeurige manier laten toenemen of afnemen.
Reddie
10 jaar geleden
@Cryofiel, als je een krachtgenerator gebruikt zul je ook de zwaartekrachtconstante ter plaatse moeten incalculeren.
Als je gewichten gebruikt (die uiteindelijk ook moeten worden gemeten) neem ja dat tegelijk mee, ongeacht waar je je op de aardbol (of erboven/eronder) bevindt.