Kan en moet ik mijn (mechanische) metronoom ontwinden?

Het is een Wittner (serie 845) en in zijn gebruiksaanwijzing staat ''Wind de metronoom alleen direct voor gebruik op. Houd hem niet voor langere tijd in volledig opgewonden stand. Op die manier zal de levensduur van de veer significant verlengen.'' Maar wat doe ik dan als ik klaar ben met spelen en hij loopt nog? Dan is hij toch ook nog in opgewonden stand?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uit laten lopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is goed, bewaar jij hem ondertussen oke?

Het beste antwoord

Mijn Taktell piccolo heb ik nog nooit voor het opbergen helemaal uit laten lopen. En die doet het zeker al twintig jaar goed. Ik kan me voorstellen dat het niet gunstig is om 'm strak opgedraaid te bewaren, dat moest vroeger met een opwindhorloge ook niet. Maar je draait 'm meestal op om 'm daarna te gebruiken. Dus als ie halverwege de looptijd is kan je 'm gerust wegzetten en 'm de volgende keer zo weer gebruiken.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke niets ergs dus. Dankjewel!