Wat is het verschil tussen balpen, rollerball en een gelpen?

Als je de evolutie van pennen bekijkt, begon het met een vulpen, daarna kwam de balpen en dan de rollerball en nu heb je Gelpennen.

Maar wat is het verschil, in schrijven, in kwaliteit van het schrift mbt opdrogen van de inkt en vlekken, enz.
Welk type is het beste, als je kijkt dat de eerste lijn direct goed is (niet een opgedroogte pen), de lijn vloeiend en egaal bedekt wordt, de inkt snel droogt en de lijn geen klodders heeft of vlekken vertoont.
Ook rekening houden met watervast zijn, zodat je enveloppen kunt beschrijven, en dus ook in de regen nat kan worden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
16.3K

Antwoorden (1)

Een balpen gebruikt inkt op oliebasis. Een rollerball gebruikt inkt op waterbasis gel net als gelpennen. Van al deze pennen gebruikt de balpen de meeste inkt (is dus het snelst leeg).

Nadeel van waterbasis inkt is dat het minder snel droogt, en de kans dat je een veeg maakt dus groter is. Voordeel is dat de lijn dan weer wel dikker en vloeiend is, en er zijn veeeel meer kleuren beschikbaar. Gelpennen kunnen metallic, glitter of glow-in-the-dark kleuren hebben. Dat zul je bij balpennen nooit zien.

Gelpennen zullen ook niet door het papier heen lekken, zoals een rollerball pen dat kan doen. Verder zullen ze bijna nooit lekken zoals een balpen dat zou doen, maar een balpen kan wel weer op gladdere oppervlaktes schrijven. Een gelpen heeft daar weinig grip op.

Persoonlijk schrijf ik altijd met een vulpen. Niet bepaald efficient maar het schrijft lekker. Je moet zelf maar kijken wat je fijn vindt schrijven.