waarom gebruiken we de maat inch bij tv en computerschermen?

we gebruiken toch in nederland het metrieke stelsel

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
4.4K

Het beste antwoord

De beeldschermdiagonaal is de standaard meeteenheid voor televisies en computermonitoren, maar ook voor displays van mobiele telefoons of smartphones. Dit hebben ze gekozen omdat het gewoon lekkere korte getallen zijn en we dat daarom hebben overgenomen. De inchmaten zijn nu zo gewoon dat mensen er best mee kunnen omgaan maar in Nederland zie je wel vaak de cm maat erbij. Als het is omdat Engels de voertaal is zouden er veel en veel meer Engelse maten gangbaar zijn in het taalgebruik en zouden we ook in Fahrenheit onze temperatuur aflezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik mag hopen dat we dat achterlijke imperialistische systeem niet gaan overnemen. Dat wordt overigens bijna nergens behalve in de VS officieel gebruikt.

Andere antwoorden (2)

Het overgrote deel van de wereld gebruikt Engels als voertaal op technisch vlak en daardoor gebruikt men ook de Angelsaksische maataanduiding,
zijnde inch, voet, yard, enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het Engels als voertaal hebben zegt niets over het gebruik van eender welk stelsel. Er zijn ook maar een handjevol landen die vast blijven houden aan het Angelsaksische stelsel, met als grootste voorbeeld de VS en de landen die daar omheen liggen. In Canada is het metrieke stelsel wel de standaard, op Jamaica gebruiken ze alles door elkaar en op Cuba gebruiken ze gewoon het metrieke stelsel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wavaria, daar heeft u gelijk in maar veel andere landen zoals Japan, China en dergelijke zijn voor een groot deel van hun export aangewezen op de Amerikaanse markt en hanteren dan ook die landen hun maatvoering.
Canada, hoofdzakelijk Frans, is reeds lang op het metriek stelsel over gegaan. Cuba ook om gewoon tegen het Amerikaanse systeem te zijn en onder invloed van de Russen.
England is zo conservatief dat ze gewoon niet willen overgaan maar wees gerust die zullen op lange termijn wel moeten volgen als ze willen blijven leveren aan de rest van Europa.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Engeland is (en dat is het mooie) gedeeltelijk overgegaan (sowieso officieel). Nu heb je daar houtplaten van 244cm bij 4ft. In Amerika zijn er ook allerlei pogingen gedaan en is het in sommige vakgebieden wel gemeengoed. Mooiste is dat in het productieproces van panelen alles in mm's gaat, dan wordt er een inch naam aangegeven(50VT50) en in een metriekstelsel gebruikend land verkocht. In de tijd van CRT's werden tv's nog wel in cm's verkocht. Toen het panelen werden zijn ze omgegaan naar inches (zover ik me kan herinneren). De huidige inch is ook op de cm gebaseerd (niet historisch, maar de exacte maat die nu aangehouden wordt). 1 inch=2,54000000000 cm. Kwam omdat de meter zo mooi wordt gecontroleerd. Er zijn drie landen die niet het metrieke stelsel gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja hadden we dan ook niet de graden in Fahrenheit moeten hebben?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle, nee we gebruiken toch ook gewoon meters en graden celcius. Behalve bij een bepaalde productgroep (waarvan de terminologie bij de Amerikanen ligt). Bij welke productgroep wordt fahrenheit gebruikt? Overigens gebruiken we graden kelvin bij beeldschermen als we het over kleurtemperatuur hebben, 6500K is een bekende.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mrtomaat, ik bedoel: als het antwoord zou kloppen zouden we allang af zijn van de cm, en celcius en weet ik veel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het zal wel door luie marketingmensen komen... Het slaat eigenlijk nergens op dus goede vraag!
Omdat de lengte in inch vaak verwerkt zit in productnamen van die voornamelijk door Amerika gepopulariseerde en voor de Amerikaans markt geproduceerde producten.

Er worden dus monitoren met productnamen als 19FP410 gemaakt, waarin de 19 staat voor 19". Het Europese kantoor zou dan de moeite kunnen nemen om dat om te rekenen en de productnaam te kunnen veranderen naar 48Fp410* of (veel makkelijker) de cm maat aan kunnen geven op een verkoopfolder/internetsite. Voor het laatste is dus gekozen.

Vroeger was het bij tv's trouwens wel normaal om deze in cm's te verkopen, maar bij monitoren was het gebruik van inch al snel de gewoonte bij nerds/verkopers/recensenten. Toen tv's ook LCD panelen werden is dat ook omgegaan om het eerder over inch dan over cm te hebben. (Dit kan verkeerd in mijn geheugen zitten aangezien ik vrij jong was toen we van CRT>plat scherm gingen.

*Niet 48,26FP410 aangezien inchmaten ook gewoon afgerond zijn, grote kans dat jouw 42" tv eigenlijk 41,5" is.

Hetzelfde zie je o.a. met hardeschijfmaten, snowboardschoenmaten, wieldopmaten, de quarterpounder, de kwart mijl(straat race afstand) en nog wel meer begrippen.