Hoe werkt een touch screen ?

Hoe wordt een aanraking met het scherm omgezet in een opdracht voor de computer? Is dat bijvoorbeeld door plaatselijke druk of misschien temperatuur of anders ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij Iphone werkt het voornamelijk op vlees (huid). Kan temperatuur zijn maar weet het niet zeker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het werkt ook met (koude) pannenkoeken :)
Bordensteker
11 jaar geleden
Soms door plaatselijke druk (zoals de vraagsteller al aangaf), of doordat het scherm voelt dat het door een geleidend oppervlak (je vingertop) wordt aangeraakt. Indien je een niet-geleidende handschoen draagt werkt het dan niet.

Het beste antwoord

Daar zijn verschillende technieken voor zoals het meten van een weerstands-, capaciteits- of geluidsgolfverandering op een bepaalde plaats op het scherm die dan omgezet worden in coordinaten waarmee de software kan bepalen waar u aanraakt.

Voor moderne mobiele apparaten zoals de iPhone van Apple is dit niet genoeg, die moeten accuraat kunnen reageren op simultane aanrakingen van meerdere vingers. De oplossing die hiervoor bedacht is, bestaat uit een andere toepassing van de condensatortechniek. Bij deze methode is de condensator opgebouwd uit een matrix van stroken condensatormateriaal. De snijpunten van de x- en y-as van deze matrix vormen de coördinaten van het touchscreen. Iedere aanraking is daarmee direct gekoppeld aan een bepaalde coördinaat. Het besturingssysteem heeft in dat geval geen moeite meerdere aanrakingen tegelijkertijd te lokaliseren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

(Mijn "reactie" was als antwoord bedoeld:)
Soms door plaatselijke druk (zoals de vraagsteller al aangaf), en anders meestal doordat het scherm voelt dat het door een geleidend oppervlak (je vingertop) wordt aangeraakt. Indien je een niet-geleidende handschoen draagt werkt het dan niet.

In "Howstuffworks"wordt het met plaatjes verduidelijkt.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat niet om geleiding, maar om capaciteit. Het oppervlak waarmee je het scherm aanraakt moet capacitatief zijn. Je huid bestaat uit cellen waarvan het lipidemembraan capaciteit heeft om lading vast te houden. Hier maakt het scherm gebruik van.
Bordensteker
11 jaar geleden
Dank u!
Dan heb ik het HowStuffWorks verhaal niet goed genoeg begrepen. Ik vond de vraag op zich een heel goede, interessant, en op dat moment was het eerste antwoord er nog niet. Daarom deed ik er alvast toch een slag naar, maar mijn korte verwoording van HSW sloeg de plank mis.