een gasmasker werkt door de aangezogen lucht te filteren met een (meestal losse ) filterbus, hierin zit koolstof, dit vangt de schadelijke stoffen uit de aangezogen lucht op.
een gasmasker is voorzien van een aantal klepjes, bij inademen opent een klepje om aangezogen lucht binnen te laten, bij uitademen sluit de inlaat klep, en opend een ander klepje om de overdruk van de uitgebazen lucht naar buiten te laten gaan.
koolstof filters halen schadelijke stoffen die in gassen zitten er uit.

in stoffige omstandigheden zit er vaak nog een voorfilter op om stof uit de lucht te filteren.

succes, nussie.