Laten alle vuurwapens dezelfde sporen achter?

Laten alle vuurwapens dezelfde sporen (sporen zoals krassen en groeven op de hulzen en kogels) achter?
En vuurwapens van dezelfde merk/soort? Laten die ook dezelfde soort sporen achter? Of zijn alle sporen voor een wapen anders, ook al zijn de vuurwapens precies hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
1.7K

Het beste antwoord

Bij het vervaardigen van een wapen, worden er bepaalde toleranties gebruikt.
Bv een loop met een doormeter van bv 9mm, mag (deze waarde zijn fictief als vb)
+ en - 0,05mm zijn, dus tussen 9,05mm en 8,95mm. Zulke tolerantie heb je ook bij de groeven in de loop. Hierdoor gaat de kogel zich steeds anders gedragen in de loop van ieder afzonderlijk wapen.
De afwerking van iedere loop is ook anders omdat werktuigen en machines slijten. Door oxidatie kan de loop beschadigd raken.
Tijdens het poetsen kunnen er krassen in de loop komen.
Kogels kunnen beschadiging veroorzaken.
Er kan vuil in de loop zitten tijdens het vuren.
Door het warm worden kan de loop een kromming krijgen.
In de kamer van de kogel kunnen de zelfde problemen zijn als hierboven vermeld.

Al deze problemen maken dat ieder wapen, zijn eigen kenmerken nalaat op de kogel en de huls.
Soms zijn deze kenmerken merk merkgebonden, plus dat ieder wapen zijn eigen kenmerken heeft.
Zo heeft er een belgisch wapen, steeds een beschadiging op de huls. Dit komt omdat dit wapen zijn huls uitwerpt in de richting van de schutter, wat niet prettig is dat er een gloeiend hete huls in je gezicht vliegt of deze huls in je kleding terecht komt.
Daarom heeft men een stukje metaal gemonteerd, zodat de huls via dit stukje metaal, weg van de schutter vliegt, met de kenmerkende inkeping tot gevolg.
De slagpin zal ook beschadigingen kunnen hebben, die dan te zien zijn op het slaghoedje.
De laders kunnen ook specifieke kenmerken achter laten op de kogels en hulsen.
De manier waarop iemand de kogels in de lader steken, kunnen ook kenmerkend zijn.
de kenmerken zijn niet altijd met het blote oog zichtbaar, maar een microscoop doet wonderen.

Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Net als bij vingerafdrukken heeft elke loop van een vuurwapen, behalve de trekken velden en groeven zo zijn eigen kenmerken en is het zo goed als zeker vast te stellen met welk wapen een kogel is afgevuurd.
Je moet dan wel dat wapen bij de hand hebben, om vergelijkingen te maken. Ook de af, of zo je wilt de indruk van de haan op het slaghoedje is zeer specifiek en kan verraden met welk wapen er is gewerkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elk soort en maat wapen laat andere sporen na.

IBIS, de nieuwe Europese database voor vuurwapensporen

Nieuwsbericht | 11-01-2010

Het NFI heeft een nieuwe database ter beschikking die razendsnel ‘hits’ gaat leveren op het gebied van vuurwapensporen: het Integrated Ballistics Identification System (IBIS).

IBIS is een database die sporen op patroonhulzen uit vuurwapens razendsnel vergelijkt met eerder gevonden sporen uit Nederland, Noorwegen, Zweden, Denemarken, Engeland en Spanje. In deze nieuwe database worden duizenden vuurwapensporen met elkaar vergeleken. Deze maand besteedt politievakblad Blauw met een groot artikel aandacht aan IBIS.