Als je een kam hebt waarvan de tanden makkelijk af kunnen breken, is het materiaal dan een thermoharder?

Soms koop je per ongeluk 't verkeerde type kam; nl. eentje waarvan de tanden na kort gebruik al makkelijk kunnen afbreken. (Probleem is dat je dat vaak pas goed kan testen/voelen door te kammen; maar dat kan natuurlijk niet in de winkel.)
Andere (normale/goede) kammen hebben dat euvel niet; ook niet na jaren gebruik.

Als je zo'n verkeerde kam treft: is het materiaal dan (altijd?) een thermoharder i.p.v. een thermoplast?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
1.1K

Antwoorden (1)

Thermoplasten zijn kunststoffen die, in tegenstelling tot thermoharders, week worden bij verwarming en bij voldoende verhitting zelfs smelten.
Thermoplasten kunnen door het toevoegen van zg. weekmakers ook bij normale gebruikstemperatuur een gewenste mate van flexibiliteit verkrijgen. Nadeel is, dat in alle gevallen snel of minder snel de weekmaker uit de kunststof zal verdampen, waardoor verbrossing optreedt. In het geval van een haarkam, zullen dan als eerste de dunne tanden breekbaarder worden.
Of dat snel of minder snel zal gebeuren hangt ongetwijfeld af van de omstandigheden en van de kwaliteit van de kunststof.