Waarom reset de tijd en datum op een computer of mobieltje zichzelf, nadat het systeem lang niet aan was?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek

Het beste antwoord

In het mobieltje (en elke computer) zit een chipje dat de tijd bijhoudt. Deze onthoud ook de laatst ingestelde tijd en datum. Maar om te werken heeft deze een kleinbeetje stroom nodig. Dus als deze zonder stroom heeft gestaan wordt de datum gereset naar de starttijd zoals door de fabrikant in de software geplaatst. (Vaak 1 januari 0:00 uur in het jaar van ontwerp of een mooi rond jaar als 2000.)

Om te voorkomen dat dit altijd gebeurt wanneer je je batterij eruit haalt (of wanneer die leeg is) wordt er vaak een klein batterijtje of een condensator in de telefoon geplaatst om deze klokchip (en andere onderdelen die hun instellingen verliezen zonder stroom) nog een tijdje van stroom te voorzien.
In sommige telefoons is hierop bezuinigd zodat deze de instellingen al verliezen wanneer ze een paar minuten zonder batterij zitten.

Meestal is dit een zelf opladend batterijtje, maar soms, zoals in de meeste computers, wordt een 'gewone batterij gebruikt. Wanneer deze leeg is zal de klok zich elke keer dat de computer zonder stroom komt gereset worden.
Als je een computer hebt, waarbij je in de kast kunt kijken, zie je dat daar ook een grote platte 'horloge' batterij in zit. (1,5 cm, rond, 'zilver kleur')
Bij oude computers wil deze wel eens leeg zijn. Deze is echter gewoon te vervangen door een nieuwe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Deze klokken worden via de satelliet aangestuurd door de atoomklok.
11 jaar geleden
Ze resetten zichzelf niet.
Alleen als het batterijtje leeg is kan de tijd niet meer worden bijgehouden.
Ik zet net een computer aan die een jaar uitgestaan heeft.
Hij loopt 4 minuten achter omdat de klok niet nauwkeurig genoeg is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor het mobieltje, zie vorig antwoord.
Reddie