In welke hedendaagse machines word stoom energie gebruikt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens is het geplaatste fotootje geen stoom-machine. Het lijkt mij een Stirlingmotor. Deze werkt niet met stoom maar door hitte die de lucht in de zuiger doet uitzetten....

Antwoorden (3)

Bijvoorbeeld bij een kernreactor.
De hitte wordt daar bij door een stoomturbine omgezet naar bewegingsenergie en vervolgens met een generator naar electrische-energie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord :)
In een elektriciteitscentrale. Kolen/olie worden verbrand, daarmee wordt water verwarmd, de stoomkracht wordt omgezet in beweging, de beweging wordt omgezet in elektriciteit.
Zo heel ver zijn we dus nog niet gekomen, vanaf de stoommachine.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord :)
Stoom wordt tegenwoordig ook vaak gebruikt om krimpfolie te verwarmen, zodat het krimpt. Dit zie je o.a. bij klein flesjes frisdrank e.d. waar een sleeve (krimpfolie) om een flesje "geschoten" wordt en dan vastgekrompen.
Fuji seals in Deurne produceert deze machines.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, Vriendelijke Groet, Stoomwatergemaal "De Eersteling"
In Beweging met water en natuur
Standdaarbuiten
http://stoomwatergemaal.nl