Waarom ontdooien zonnepanelen zichzelf niet?

Voor deze vraag verwijs ik eerst naar een vraag die ik eerder stelde ivm zonnepanelen die deels in de schaduw liggen ( http://www.goeievraag.be/vraag/wetenschap/techniek/daalt-rendement-reeks-zonnepanelen-drastisch.317699 ). Als verklaring werd daar gegeven dat er verlies is aan opbrengst door interne weerstanden in serie. Ik stel nu vast dat (binnen één circuit) een aantal panelen sneeuwvrij is en een aantal niet. Mijn verwachting: door de interne weerstandjes worden de bedekte panelen verwarmd door de stroom uit de onbedekte. Logischerwijs zouden ze dan moeten opwarmen en de sneeuw doen smelten. Ik stel echter vast dat dit niet gebeurd, ondanks dat er toch een vrij grote opbrengst is van de onbedekte panelen (want die produceren immers toch op vol vermogen). Dus: Waarom maken zonnepanelen binnen eenzelfde circuit zichzelf niet automatisch sneeuwvrij via een dergelijk mechanisme?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
3.8K

Antwoorden (2)

Ik denk niet dat een zonnepaneel genoeg energie aanmaakt om zichzelf te ontdooien, ze ondooit te houden en dan nog een bruikbare opbrengst te hebben.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het intern verlies aan weerstand is niet zo groot dat deze de zonepanelen echt wam maken. De panelen worden vooral warm door het zonlicht, zoals elk donker oppervlak warm wordt in de zon.
De met sneeuw bedekte panelen worden dus niet warm omdat er geen zonlicht op komt.
Wel werken de zonnepanelen beter bij zo'n lage temperatuur, bij hogere temperatuur neemt de opbrengst van het paneel af. Daarom worden deze meestal zo geplaatst dat de wind er omheen en onderdoor kan waaien, zodat ze zo koel mogelijk blijven. Dit zal er ook voor zorgen dat ze nu nauwelijks warmer worden dan de luchttemperatuur.

Daarnaast kost het smelten van sneeuw best wel veel energie. Zo zie je nu dat sneeuw in de schaduw langer blijft liggen, ondanks dat de temperatuur ook daar ruim boven het vriespunt is.