hoe werkt nanospray?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
4.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je met nanospray?

Antwoorden (2)

Het oplosmiddel verdampt en er vormt zich een vlies welke water en vuilafstotend is.

Toegevoegd na 7 minuten:
Meestal is het vlies van siliconen maar er zijn ook andere stoffen die zich daarvoor lenen, stoffen als Rain-ex etc vormen dat vlies heel duidelijk als de zon schijnt en houdt enige maanden.
Jaren geleden had je al sprays om tenten, kleding en schoenen waterdicht te maken.
Het oplosmiddel (een ester) heeft een opvallende geur en sommige mensen zijn daar erg allergisch voor.
Wat het vlies voornamelijk doet is de hobbels in het materiaal vlak afvullen, zo is het voor andere stoffen moeilijker om grip op de ondergrond te krijgen en op siliconen (eenmaal uitgehard) hecht ook nauwelijks iets....

Denk er wel om dat het daarna ook niet gelijmd kan worden,
In fabrieken waar men bv. behuizingen voor MRI scanners maakt is siliconen dan ook taboe en dat is geen fabeltje.

Dit is inside info.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jouw vraag gaat over nanospray en je wilt weten hoe die werkt. Het antwoord bestaat daarom uit twee onderdelen:

1. Hoe werkt nano? De term Nano wijst op nanotechnologie. Dit gaat over (kunstmatige) moleculen met zeer kleine afmetingen die iets bijzonders "doen". Bijvoorbeeld water of vuil afstoten. Zo'n molecuul bestaat dan uit een deel (de kop) dat zich stevig aan het (glas)oppervlak hecht en een deel (de staart) die water/vuil afstoot. Een oppervlak dat overdekt is met deze moleculen stoot dan water/of vuil af.

2. Hoe werkt de Spray? Om die Nanodeeltjes op het glas/oppervlak te krijgen is het vaak nodig deze voor het aanbrengen op te lossen in een (snel) verdampend oplosmiddel. Bijvoorbeeld: het oppervlak goed schoonmaken, de spray erop spuiten en inwrijven. Door het inwrijven kunnen zoveel mogelijk "kopjes" zich hechten aan het oppervlak en komen de bijbehorende staartjes allemaal mooi omhoog. Het oplosmiddel in de spray zorgt dat de moleculen niet direct door de inwrijfdoek worden opgenomen. Vervolgens verdampt het oplosmiddel en heb je een glad resultaat wat je dan met een zachte doek kunt uitwrijven (om de net aangebrachte moleculen heel te houden)