Klopt het dat wanneer je alle radiators aandoet op je appartement dat dit evenveel kost dan als je 1 radiator aan hebt?

Mijn vriend doet al zijn radiators aan op zijn apartement. Hij zegt dat of je nu 1 radiator of ze allemaal aan doet dat dat niet uitmaakt van kostprijs. Maar volgens mij kost het toch meer als je veel radiators aandoet? Wie weet hoe dit zit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
7.5K

Antwoorden (5)

Natuurlijk kost dat meer, immers je CV-ketel moet veel meer warm water aanmaken (dus meer energie verbruikend) om niet één maar meerdere radiatoren te kunnen voorzien. Slecht voor het milieu en voor je portomonnaie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat dacht ik dus ook! zijn logica: ja het water passert toch elke radiator .. of je die aan zet of niet maakt niet uit :p haha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat je vriend maar eens de waarheid zien; draai 1 radiator uit en leg zijn hand (nadat het is afgekoeld) er maar eens tegenaan. Ik zou wel eisen dat hij van die besparing jou wel meeneemt voor een weekendje Parijs/IJshotel in Zweden!
Reddie
11 jaar geleden
Een kleine nuancering:
Als je bv de keukenradiator uitzet zal er meer warmte van de kamer naar de keuken lekken. Dus zal de kamerthermostaat eerder aanslaan.
Echter zal er minder warmte van de keuken naar buiten lekken. Dus effectief bespaar je wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem aan dat het om themostaatkranen gaat, dan heb je geen kamerthermostaat, aangezien er staat "Mijn vriend doet al zijn radiators aan op zijn appartement".
Neem aan dat hij dit doet als hij thuis komt.
Het zou theoretisch kunnen kloppen.
Doordat alle radiators warmte geven gaat de thermostaat sneller afslaan.
De warmte wordt beter verdeeld met meerdere radiators . bv als aan de ene kant van de kamer een radiator staat kan het zijn dat tegen dat de verwarmde lucht aan de andere kant van de kamer toekomt deze al is afgekoeld door bv het venster.
Dus het zou goed mogelijk zijn dat je met meerdere radiators minder geld uitgeeft.
Robert
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou alleen opgaan als bij elke radiator een sensor was geplaatst die naar de thermostaat gaat. Die thermostaat staat in 1 ruimte en werkt op die gegevens...!
Reddie
11 jaar geleden
Met meerdere radiatoren aan, minder geld?
Dus volgens jou bespaar je het meest als je ramen en deuren open zet.
-4U
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat in de vraag niet of het om een 1 of meer kamer appartement gaat. Als het om een 1 kamer appartement gaat is het antwoord van jumper volledig juist. De thermostaat meet alleen hoe warm de kamer is. Als deze kamer door meerdere radiatoren opgewarmd wordt krijg je een geleidelijkere verdeling van de warmte en hoeft de CV minder vaak aan te slaan dan wanneer de kamer door 1 radiator verwarmd wordt. Dit hoeft dus niet meer energie te kosten. Aangezien de vraag onvolledig gesteld is snap ik niet dat er zoveel minnetjes bij dit antwoord staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Reddi inderdaad want door de opwarmen van de aarde is het buiten warmer als binnen
ROBERT
Het is net als speakers. Als ik een versterker voor twee speakers van 100 watt en ik sluiter er in plaats van twee, vier aan. Zullen deze nog maar de helft van het geluid(warmte) produceren. Maar als je het signaal(toevoer vanaf je cv ketel) verhoogt. Dan gaat het totale effect wel omhoog!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt allemaal een beetje af van het systeem dat je gebruikt.

Je zou enerzijds kunnen zeggen dat meerdere radiatoren en dus meerdere ruimtes opwarmen meer energie kost en dus een hogere kostprijs.

Aan de andere kant als alles een beetje goed geregeld is zullen meerdere radiatoren de ruimte ook sneller opwarmen en zal bij het bereiken van de gewenste temperatuur de verwarming afslaan waardoor er weer minder wordt verbruikt omdat het beter rendeert.

Welke van de 2 opties het werkelijk is, is een beetje afhankelijk van de indeling in het appartement, de isolatie, etc...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om te beginnen gaan we er van uit, dat alle radiatoren waar je het over hebt, zich in één kamer bevinden, als dat niet zo is en je zet een radiator in b.v. een slaapkamer aan ipv uit, zal dat meer kosten. Is er wel sprake van maar één ruimte of kamer, dan is het beter alle radiatoren aan te zetten, het aantal radiatoren zijn nodig om de ruimte warm te krijgen, in principe zo maar één radiator, te weinig capaciteit kunnen hebben om de ruimte warm te krijgen en kan de cv z'n warmte niet kwijt. Kortom, geen extra koste bij het aanzetten van alle radiatoren in één ruimte, mogelijk zelfs goedkoper dan maar één radiator.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@jjjgroot, als de watertemperatuur op de cv is ingesteld op zeg 70 graden en die temperatuur is bereikt dan slaat hij af.
Dus "zijn warmte niet kwijt kunnen" is niet aan de orde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@jjjgroot, voor de rest heb je naar mijn mening helemaal gelijk