Wat is het minimale en maximale volt op de polen van een batterij?

ik wil weten welke accu het meeste/minste aantal Volt op de +/-pool heeft, dus:

Wat is het minimale aantal volt op de +pool van een batterij/accu?
Wat is het maximale aantal volt op de - pool van een batterij/accu? Of is dit altijd 0V?

Toegevoegd na 17 uur:
ik bedoel een accu in telefoons, tablets, ipods, kleinere accu's

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
5.7K

Het beste antwoord

Een batterij met 1 cel heeft een spanning tussen 1,2 V (NiCd) 1,5 V (Alkaline) 2 V (Loodaccu) 3 V (Lithium).
Er bestaan ook batterijen met meer cellen, voorbeeld de 9 V blokbatterij of de 12 V batterij voor de knop van draadloze deurbellen.

Toegevoegd na 2 minuten:
De spanning op de polen is relatief ten opzichte van elkaar, je kunt dus zowel de + als de - als 0 V definiëren, de andere pool heeft dan een negatieve of positief potentiaal.

Toegevoegd na 11 minuten:
De hoogste spanning voor een batterij die ik kon vinden is 22,5 V voor foto-flitsers, hoewel er vroeger ook batterijen bestonden voor het voeden van draagbare toestellen met elektronenbuizen. (anodebatterij)

Toegevoegd na 17 uur:
Cellen van een batterij zijn afzonderlijke eenheden die in serie geschakeld worden om een hogere spanning te bereiken.
Je kunt bij een auto-accu altijd de 6 dopjes zien waar de 2 V cellen gevuld worden met accu-zuur. 6 x 2 V in serie levert de 12 V van de hele accu.
Een 9 V blokbatterij bevat 6 1,5 V cellen.
Een moderne GSM gebruikt Li-Ion accu's van 3,6 V.
De capaciteit van dergelijke accu's kan verschillen, de spanning is altijd 3,6 V maar de capaciteit zit meestal tussen 1000 mAh en 2000 mAh.
De eenheid mAh geeft aan hoelang de accu een bepaalde stroom kan leveren.
1000 mAh betekent bijvoorbeeld dat er 1000 uur 1 mA of 100 uur 10 mA geleverd kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk! ik heb ze indertijd wel in het hobby-blad Radio Bulletin gezien, maar nooit in 't echt.
Volgens de beschrijving moest hij wel lang meegaan omdat er relatief weinig anodestroom liep. De gloeistroombatterij zal wel sneller leeggegaan zijn. :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat zijn die " cellen" waar jullie het over hebben, en m.a.w is de - niet altijd 0V?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeft dan een normale telefoon accu 2 of 3 cellen, want in een accu zitten een + vakje, een - vakje en nog een vakje...
Zie (het plaatje):
http://kopen.thuisvergelijken.nl/accu-mobiele-telefoon-kopen/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een Li-ion accu is een enkele cel. De extra aansluitingen zijn voor de temperatuur-beveiliging die het laden stopt als de temperatuur te hoog wordt.
Voor de technische achtergrond kun je Google raadplegen.

Andere antwoorden (3)

Je zegt niet om welke accu het gaat. Ik veronderstel een auto-accu.
13.8V is de hoogste spanning, en bij 11V is ze helemaal leeg.
Spanning wordt altijd gemeten ten opzichte van. Dus wat ik net schreef is op de + tov de -.
Je kan net zo goed zeggen dat er op de - van de accu -13.8V staat tov de +.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kun je in principe zo gek maken als je zelf wil. (of mensen die daar de middelen voor hebben dan)

Van 0,1 volt tot meer dan een bliksemschicht. Die laatste bestaan alleen niet omdat ze nergens voor kunnen dienen en zeer gevaarlijk zijn met zoveel voltage.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet het Volt, maar de spanning. Spanning is de grootheid, Volt is de eenheid.
Er zijn veel verschillende soorten batterijen. Een batterij bestaat uit 1 of meerdere chemische cellen. De nominale spanning is afhankelijk van de samenstelling van de cellen en het aantal cellen dat in serie staat. Voorbeeld:
De spanning van een alkaline cel is ongeveer 1,5 Volt. Een 9-Voltbatterij bestaat uit 6 van die cellen in serie.

Naast het type van de cellen en het aantal in serie zijn er ook andere factoren. Als de batterijen belast wordt(je gaat stroom trekken) daalt de spanning. Als de batterij leegloopt daalt de spanning ook.
Aangezien je zoveel cellen in serie kunt zetten als je wilt kun je dus een zo hoge spanning maken als je zelf wilt. Dit is niet veilig, omdat batterijen heel veel stroom kunnen leveren. Meer dan genoeg om dodelijk te zijn. Niet proberen dus!

Spanning meet je over twee punten. De plus heeft een positieve spanning ten opzichte van de min. De min een negatieve spanning ten opzichte van de plus. Vaak wordt de min 0 Volt genoemd, omdat er dan alleen met positieve spanningen gerekend hoeft te worden.

Toegevoegd na 4 uur:
Accu's in telefoons zijn meestal litium-ion-accu's op basis van 1 cel. Deze heeft een nominale spanning van 3,7 Volt en een maximale spanning van 4,2 Volt.