Wat is de gemiddelde afwijking van een gps ontvanger?

Dus als je ergens naar toe gaat heeft de pgs het dan op de cm, ik heb namelijk wel eens meegemaakt dat de route planner een kruising te laat aangaf na het weer opgestart te hebben daad het wel goed.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En nu kunnen we gaan rekenen met de normaalverdeling :P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En waarschijnlijk bedoelt de vraagsteller de afwijking van een "gemiddelde GPS ontvanger" en niet de "gemiddelde afwijking" van een GPS ontvanger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik blijk nog wel eens even op een parallelweg te rijden ofzo.

Antwoorden (2)

Ongeveer 5 tot 15 meter:

http://www.biodiv.nl/gps/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een goede GPS ontvanger heeft een nauwkeurigheid van de een (Met WAAS aan) to vijftien (Zonder WAAS) meter. Als je daarbij een basis station gebruikt (Niet voor je routeplanner, maar voor landmeetkunde) kan je tot binnen een halve cm nauwkeurig komen.

De nauwkeurigheid die bereikt wordt ligt niet zo zeer aan de ontvanger of de GPS signalen, als wel aan atmosferische omstandigheden, en de fout die er bewust in gebracht is: Het GPS systeem is door de amerikanen gebouwd, primair voor hun leger. Ze hebben een continue varierende afwijking in het signaal zitten welke wel doorgegeven wordt aan hun leger apparatuur, maar niet aan het publiek.

Hiervoor is het basisstation bij landmeetkundig gebruik: Die meet continu de positie van zichzelf, en komt zo op een gemiddelde positie: De ware positie van het apparaat. Door je eigen meting te corrigeren aan de hand van de gemeten fout van een nabij gelegen basis station kan je zeer nauwkeurig je positie bepalen.