Wat houdt FMEDA in?

Het betekend: Failure Modes, Effects and Diagnostics Analysis, maar wat heb je er aan en wat kan je hiermee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
1K

Het beste antwoord

Een FMEDA wordt gemaakt als onderdeel van het ontwerpen van een technisch complex apparaat waarvan de betrouwbaarheid erg belangrijk is.

Neem een vliegtuigmotor als voorbeeld.

Bij het ontwerp van een nieuwe vliegtuigmotor is het niet voldoende alleen maar een vliegtuigmotor te ontwerpen. Elk apparaat kan kapot gaan. Daarom wordt er een speciale analyse gedaan, die de volgende vragen beantwoordt:

--  Failure mode: op welke manier kan de motor kapot gaan?
Een failure mode kan bijvoorbeeld zijn dat er een breuk ontstaat in de brandstofleiding, of dat er een schoep van de turbine afbreekt.

--  Effects: wat zijn de effecten van zo'n failure mode?
Hierbij moet je denken aan: ALS er een breuk ontstaat in de brandstofleiding, wat gebeurt er dan? Valt dan alleen de motor uit vanwege gebrek aan brandstof? Of zal de brandstof over de hete onderdelen vloeien en zo brand veroorzaken? Of: ALS er een schoep van de turbine afbreekt, welke schade brengt die afgebroken schoep dan verder teweeg? En zelfs als die afgebroken schoep gewoon naar beneden zou vallen (da's trouwens ook een effect dat moet worden bestudeerd), krijgt de motor dan onbalans doordat het gewicht nu niet meer goed is verdeeld? Wat zijn dan de gevolgen van die onbalans?

--  Diagnostics: hoe ontdekken we wat er aan de hand is?
Een kapotte motor is al erg genoeg, maar: hoe *ontdekken* we dat? Niet alleen dat hij kapot is, maar ook wat er kapot is. Zonder die kennis weet je niet hoe je moet reageren: verder vliegen met verminderd vermogen? Zo snel mogelijk landen? Als je moet landen, kun je dan nog bochten draaien met die kapotte motor? Om die vragen te kunnen beantwoorden, moet je een goede diagnose kunnen doen van wat er mis is. Het systeem moet dus zodanig worden ontworpen, dat die diagnose snel kan worden gedaan.

Overigens wordt een FMEDA ook vaak FMECA genoemd, waarbij de C voor Criticality staat: hoe erg is een bepaald probleem? Maar in feite komt het op hetzelfde neer.

Toegevoegd na 1 minuut:

Wat je eraan hebt is dat je weet hoe veilig je systeem is en hoe je fouten kunt ontdekken. Met die kennis kun je het ontwerp aanpassen om de veiligheid zo hoog mogelijk te maken. Nadat het systeem is gebouwd, kun je de FMEDA gebruiken als basis voor de opleiding van de gebruikers.

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt voor dit zeer duidelijke antwoord! (+11)