Tandwiel heeft maar grip in één draairichting op de naaf. Hoe kan dat?

Daarstraks mijn grasmachine gerepareerd. Een tandwiel was losgekomen van zijn naaf. Maar daarbij merkte ik iets heel raars op: alhoewel de naaf volledig effen en glad was en het tandwiel er perfect op past, heeft het tandwiel maar grip in één draairichting. Hoe kan dit!? Wat voor materiaal of constructie gebruikt men hiervoor? Het is ook geen defect, want is wel degelijk een noodzaak voor de goede werking dat het maar in één richting grip heeft.

Toegevoegd na 1 uur:
Omdat de uitleg misschien wat moeilijk te volgen is: bekijk bijgevoegde figuur. Beeld je de naaf in als een gladde cilinder die je perfect in het gat van het tandwiel schuift. In de ene draairichting glijdt het tandwiel wrijvingsloos over de naaf, in de andere draaiachting is er grip en draaien tandwiel en naaf samen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
1.6K

Het beste antwoord

Ik denk dat je je vergist met die perfect gladde naaf.
waarschijnlijk zitten er aan de binnenkant van het tand wiel metalen plaatjes die werken als een soort weerhaakjes.
De ene kant op grijpen ze vast op de as, de andere kant op hebben ze grip.

dit wordt ook we gedaan met een metalen strip/band aan de binnenkant van het tandwiel.
De ene kant op wordt de strip als het ware opgewonden en komt er ruimte tussen de strip en de as.
De andere kant op wordt de strip opgeduwd en neemt de ruimte tussen de strip en as af en heeft het tandwiel grip op de as.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat komt door het sperdifferentieel.

In een differentieel zitten tandwielen met een vertanding op de zijkant in plaats van op de rand. Hierdoor wordt de draaiing van de krukas en eventueel de aandrijfas overgebracht naar de wielassen. Door een constructie met planeetwielen kan de auto probleemloos een bocht nemen. De wielas aan de buitenkant van de bocht draait nu sneller dan de wielas aan de kant van de binnenbocht. In modderig terrein is dit een nadeel, doordat het ene wiel kan gaan slippen en het andere wiel stil kan blijven staan. Om dit te voorkomen kan het differentieel tijdelijk geblokkeerd worden (sperdifferentieel).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie het nu aan je toevoeging ;) Het enige wat ik nu kan bedenken is dat die naaf aan de andere zijde van waar het tandwiel zit, vast zit aan iets waardoor dit mogelijk is. Andere mogelijkheid zou een magneet kunnen zijn, maar of dat logisch is :p Het woordje "wrijvingsloos" kan ik niet plaatsen, want dan moet het tandwiel zweven, en dat is alleen mogelijk met magneten. Vandaar mijn onlogische magneten theorie ;)