Wanneer ik de ven van een oud verwarmingskacheltje gebruik om zelf door wind energie op te wekken, wat krijg ik dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek

Antwoorden (4)

ven=fan? (oftewel ventilator?)
Als je een ventilator (=elektromotor) laat draaien, wek je stroom op.
Maar ik denk niet dat er uit de stekker ineens stroom komt. Je hebt kans, als er wat elektronica achter de ventilator zit, dat je dingen kapot maakt, aangezien je spanning gaat zetten in een richting en op plaatsen waar het niet op berekend is.
11 jaar geleden
walter
11 jaar geleden
Ohw, dan is de kans op zaken kapot maken een stuk kleiner :-) Ja, in principe kan je lampje gaan branden. Je ventilator is namelijk gewoon een dynamo geworden. (Andersom kan je zo je fietsdynamo ook laten draaien door er een batterij op aan te sluiten). De ventilatormotor bestaat uit een spoel met daarin een kern van magneten. Deze magneten draaien rond, en dit wisselend magnetisch veld zal een spanningsverschil gaan opwekken.
Ik kan zo niet zeggen hoeveel dat dit zal zijn, ik denk ook niet dat je er een gloeilamp op zal kunnen laten branden, maar je zou eens kunnen proberen met een fietslampje (5v) of een autolamp (12v)
Niets!
Geen stroom.
Aan de van zit een elecktromotortje om de ven te laten draaien, die heeft stroom nodig, maar kan geen stroom maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
escape
11 jaar geleden
Die lamp kun je ook wel een beetje laten branden, zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@eddijst: als reactie op jouw antwoord denk ik nl. dat je helemaal gelijk hebt. Om de fan (ven) te laten draaien moet er nl ook stroom door de veldwikkelingen lopen om het anker aan te kunnen drijven. In omgekeerde volgorde is er géén magnetisch veld en kun je draaien aan het anker ven of fan wat je wil maar zal er m.i. geen spanning worden opgewekt.
Laat staan dat er nog enige stroom gaar lopen. + ed.
escape
11 jaar geleden
Wat zijn jullie koppig! Wat doet deze Chinese meneer met dat ventilatortje?
http://www.youtube.com/watch?v=2LOQP20ZUMQ
Wat gebeurt hier met het lantaarnpaaltje als de stoomachine het ventilatortje laat draaien?
http://youtu.be/fNXanUulfTg
Juist ja!
Reddie
11 jaar geleden
@TegenXinnig, helemaal gelijk. Er is geen magnetisch veld, dus geen stroom. Wat er ook op internet gefaked moge worden.
Alle motoren kun je als dynamo laten werken als je ze aandrijft. In tegenstelling tot wat er in de andere antwoorden wordt gezegd, staat er dan gewoon spanning op je stekker. Alleen niet zo veel, want het kacheltje is daar niet echt op ontworpen. Maar als je hem in een windtunnel zet, dan kun je echt een lamp erop laten branden. In het filmpje zie je een plafondventilator die stroom opwekt.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben van mening dat dit niet kan omdat (zoals ik in reactie op eddijst zijn antwoord gaf) er een magnetisch veld moet zijn. Die is er niet in 'omgekeerde' volgorde tenzij er sprake is van permanente magneten zoals in een fietsdynamo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt mij zinvol om eens naar de werking van een alternator te kijken zoals we dat vroeger noemden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Alternator
escape
11 jaar geleden
Alternator is een Engels woord. Nogmaals, elke elektromotor zal stroom leveren as je hem aandrijft. Als je een beltrafo verbindt met een fietsdynamo gaat ie draaien.
Als je met een stofzuiger een fan op je moederbord laat rondgieren kun je je moederbord opblazen door de spanning die je opwekt.
eddijst heeft groot gelijk. Als u die motor aandrijft komt daar geen sikkepiet spanning uit.
Dit kan enkel met een gelijkstroommotor en dan nog als er een permanente magneet inzit dan kan die werken als dynamo zoals op een fiets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
escape
11 jaar geleden
Hier klopt geen sikkepit van. Alle moderne auto's hebben wisselspanningdynamo's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet ik ook, trouwens dat noemt een "alternator", dit doet hier niets terzake want niets zegt dat het iets met de auto te maken heeft.
Ik blijf erbij dat een wisselstroom motor GEEN spanning kan afgeven. Het is onnodig om de vraagsteller te misleiden.
escape
11 jaar geleden
Je kunt er wel bij blijven, maar je hebt het echt mis. Een wisselspanningsdynamo IS een wisselstroommotor, zoals jij het noemt.