Vergroot kogelwerende autoruiten de passivieve veiligheid van autos bij zware crashs?

Dit soort gepantserde autoruiten bieden voldoende bescherming bij het tegenhouden van rondvliegende projectielen(zoals steen,stuk metaal,kei)die soms met hoge snelheid tegen de voorruit knallen en naar binnendringen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
1.1K

Antwoorden (2)

Ja, de autoruiten en dan vooral de voor- en achterruit, zorgen voor een belangrijk deel voor de stijfheid van de carrosserie. Hoe harder die ruiten zijn, hoe meer ze beschermen bij een crash.

Maar er zit ook een andere kant aan. Door de gepantserde ruiten zal de auto zwaarder zijn, en daarmee is de impact van een crash groter.
11 jaar geleden
Op het moment van de klap kunnen kogelwerende ruiten inderdaad helpen tegen binnendringen projectielen, hier zijn ze per slot van rekening voor ontworpen. De ramen gaan echter wél stuk en daarmee verlies je wel een flink stuk stijfheid in je carrosserie. Waarnaast word het voor hulpverleners veel moeilijker binnen te komen bij een gepantserd voertuig en heb je dus kans dat hulp te.laat komt doordat men de wagen niet open krijgt.

Overigens, kogelvrije ruiten heeft iedereen, niemand rijd rond met een kogel in zijn ruit. De goede benaming is kogelwerend. Ik heb dus ook kogelvrije ruiten in mijn auto, ik heb zelfs een kogelvrij T-shirt!.. ;-)