Hoe moet je een aarding maken indien die niet in je stopcontact zit?

Binnenkort gaan wij onze slaapkamer stralingsvrij maken met stralingwerende verf die 99,98% van de stralingen tegenhoudt. Echter, dit geheel moet geaard worden. Nu hebben wij in onze stopcontacten geen aarding. Hoe moet dat dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
3.5K
Utrecht
11 jaar geleden
Bedoel je dat je van plan bent om "stralingswerende verf" via het stopcontact te aarden???
Is de muur dan geen aarde voldoende?
Daarbij lijkt me stralingswerende verf echt een broodje aap. Het zou betekenen dat bijv. je mobiele telefoon geen ontvangst meer heeft in je slaapkamer. Lijkt me stug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hé, slim van je, inderdaad, wanneer je je kamer met stralingwerende verf schildert, krijg je een soort van kooi van Faraday die moet geaard worden. En ja, als ik me wil beschermen tegen electromagnetische velden is het nogal wiedes dat ik ook geen mobieltjes gebruik hé slimmie...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kooi van Faraday hoeft niet geaard te worden. De electrische lading gaat aan de buitenkant van de kooi zitten. Ik denk dat de statische lading die op de kooi wordt opgebouwd in dit geval onvoldoende is om je een optater te verkopen als je er uit stapt, dus aarden lijkt mij overbodig (de muur zal zelf de electriciteit wel afvoeren). Overigens moet je eventuele ramen en deuren en de vloer en het plafond dan ook schilderen, ander heb je er nog niets aan. Daarnaast heeft Utrecht gelijk. Dit is echt een broodje aap verhaal. Als je echt stralingvrij wil slapen, bouw dan een kooi van Faraday om je bed met kippengaas of iets dergelijks. Maar waarom zou je de moeite nemen. De gemiddelde leeftijd en gezondheid in Nederland neemt nog steeds toe en ik heb nog nooit van gevallen gehoord die hier aan stralingsziekten zijn overleden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kopen mensen dat? En flink duur zeker?
Ik heb het verkeerde beroep gekozen.
Reddie
11 jaar geleden
Als je je kamer stralingsvrij wilt maken moet je ook de stopcontacten verwijderen en er overheen schilderen. Die stopcontacten stralen namelijk rechtstreeks je kamer in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jeetje, ik had allang dood moeten zijn, met die huismerkverf van de Gamma!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Reddie
Straling van stopcontacten ?!? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Zolang er geen stroom loopt is er toch ook geen straling ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
450 euro voor 12,5liter (http://www.groenebouwmaterialen.nl/a-22611870/bouwbiologie-en-stralingspreventie/caparol-electroshield-stralingswerende-grondverf-12-5liter) das snel geld verdienen. HF signalen hebben maar een heeeeeel klein spleetje nodig en dan komen ze er al doorheen. Dus bij je raam, deur......Ik wens je er veel succes mee;)

Antwoorden (3)

Buis in de grond slaan ,en liefst een koperen tenminste 1,2 meter .Dikke kabel er aan.Aansluiten op chauffage wordt ook gedaan maar is niet aan te raden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aansluiten op 'chauffage' (centrale verwarming) wordt afgeraden voor elektrische installaties. (22V en meer) vanwege dat lekstromen vanuit het net dan de hele CV-installatie onder spanning kunnen zetten. In het geval van de poster hebben we te maken met het aarden van een kooi van Faraday, welke verder geen rol speelt in de elektrische installatie. Hierbij zijn slechts hele kleinen ladingen betrokken. Aarding via een radiator is dan geen probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aarding via verwarming mag volgens mij niet meer volgens de NEN....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@1000uF
De NEN1010 geldt voor elektrische installaties. Dat is hier niet aan de orde.
Doorverbinden met de CV op de kamer; die is geaard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plusje,
met die opmerking dat je waarschijnlijk de radiator bedoelt. Er moet wel rechtstreeks met het metaal contact gemaakt worden. Wanneer er nog een laag verf tussen zit heeft aarden via de radiator uiteraard geen zin. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij wil Lilac de verf aarden. Een boeiende exercitie. Misschien is het meeverven van de klemmen waarmee de radiator aan de muur hangt wel voldoende.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met "de laag verf ertussen" doelde ik op de verf van de radiator. Die heeft een isolerende waarde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat bedoel ik. Bij de klemmen de verf van de radiator verwijderen en deze, net als de muur, met de stralingswerende verf beschilderen. Op die manier leg je dan de connectie tussen de verf op de muur en de radiator als aarde. Vanuit technisch oogpunt begint de beantwoording van deze vraag wel een heel hoog "Monty Python" gehalte te krijgen
:-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@groome: Ik geloof dat je totaal niet snapt wat er bedoeld wordt, en ik zal geen poging doen het je uit te leggen, dan zal er vast weer zo'n reactie als de 2 hierboven terug komen. @ vdijken/Taimen: Wel wil ik even melden dat dit niet altijd kan, een centrale verwarming moet dan wel geheel uit ijzeren/ eventueel koperen leidingen bestaan, je hebt tegenwoordig erg veel installaties met kunststof leidingen en dan gaat dit verhaal natuurlijk niet op, ook al is de radiator van staal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@buksie83; Misschien begrijp ik niet wat er bedoeld wordt, maar ik probeer de vraag van Lilac ook te begrijpen. Volgens mij wordt er gevraagd hoe de muren van een kamer, die stralingsvrij is gemaakt door er stralingswerende verf op te smeren, geaard moeten worden. Volgens mij slaat dat nergens op en dat heb ik geprobeerd met mijn antwoorden duidelijk te maken. Overigens is Lilac volgens mij al afgehaakt want ik zie geen enkele reactie meer van hem of haar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Groome, Denk dat ik me even moet verontschuldigen, en dat je inderdaad gelijk hebt, ik dacht dat het om het stopcontact ging, omdat die geen aarde had. Maar dan is het nog een kwestie van eerst het stopcontact aarden, en van daaruit de stralingsvrije (electrisch geleidende) verf. (mits de radiator dan niet gebruikt kan worden) Toch slaat het dan wel ergens op, de verf (muren en/of plafond) worden op deze manier geaard, en vormen een afscherming van de kamer ten opzichte van straling. Net als in een coax kabel, waar de buitenmantel de afscherming is voor de binnendraad. Deze verf is er inderdaad echt. Echter hoop ik dat Lilac dan niet meer draadloos of mobiel wil bellen op zijn kamer, of draadloos internet wil ontvangen van zijn router. Dat bereik gaat dan heel erg omlaag, en als de verf goed doet wat hij moet doen heb je totaal geen bereik meer!.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@buksie83, bedankt
Het makkelijkst is gewoon een aarde draad trekken, met een beetje geluk is je slaapkamer dezelfde groep als de badkamer. Die is altijd geaard.

Even je centraaldoos open maken, en die van de badkamer, 1 draad (bijv bruin) er uit trekken, en daaraan een nieuwe bruine en aarde (Geel/groen) knopen..

..en de slaapkamer heeft ook aarde, zo simpel is het.

Is je slaapkamer een andere groep dan zal je verder moeten met de aarde draad naar de meterkast, is ook best te doen.

Ben je een leek? Zet dan de stroom er zeker af of vraag het iemand met ervaring!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Even je centraaldoos open maken, en die van de badkamer, 1 draad (bijv bruin) er uit trekken, en daaraan een nieuwe bruine en aarde (Geel/groen) knopen.. "
ik weet niet wat je hiermee wil doen, maar een fase draad aan een aarde draad knopen???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee!.. En ja.. Ja, de fasedraad als trekdraad gebruiken, knoop je er een nieuwe fase en aarde aan. Dus: Je gebruikt een oude fasedraad die al in de buis zit, daaraan knoop je een nieuwe fase draad, plus aarde draad. Als je dan de fasedraad er uit trekt zitten de 2 nieuwe er al in. mochten er meer draden in zitten als 3 dan is dit een makkelijke optie, anders moet je er met een trekveer door en als er meerdere bochten in de buis zitten en al bijv 4 of 5 draden dan gaat dat erg moeilijk worden, gewoon een simpelere manier dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
NOOIT met een trekveer in een buis gaan waar al draden inzitten, u riskeert de isolatie te schenden bij het intrekken van nieuwe draden.
Uw tip is wel ideaal om aan een bestaande (willekeurige) draad er 2 andere aan te binden en alzo er eentje extra in te krijgen zonder beschadiging.