Kan iemand mij vertellen hoe je het beste een uitgangsweerstand van een versterker kan berekenen? Op welke manier(en) zou je dit kunnen doen?

Op de ingang van de versterker staat 978 mV en op de uitgang van de versterker staat 8 V, achter de versterker staat een weerstand van 1k ohm.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ikzelf zat te denken aan:
-spanningsverschil van ingang-uitgang = delta IU
-(uitgang / delta IU) x weerstandswaarde

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
2.9K
Reddie
12 jaar geleden
Wat bedoel je met "achter de versterker" ?

Antwoorden (3)

Gewoon uitgangsspanning (8 V) x I(vol. linear) / 1 K = 8 ohm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Wat bedoel je met "I(vol. linear)" ?
Wat bedoel je met "1 K" ?
Als je VxI door Ohm deelt, krijg je een getal zonder dimensie.
Ohm schrijf je met een hoofdletter.
- - - -
Ik ga even voor het gemak uit van een lineaire uitgangsimpedantie(dus geen vervorming of clipping).

De ingangsspanning heeft niks te maken met de uitgangsimpedantie. De uitgangsimpedantie bepaald hoeveel het uitgangssignaal verzwakt wordt bij belasting.
Om dit te berekenen moet je de uitgangsspanning meten bij verschillende belastingen. Als de uitgangsspanning gehalveerd is is de belasting gelijk aan de uitgangsimpedantie. In de praktijk wil je je versterker niet zoveel belasten, dus dan heb je geen keus om de metingen in het werkgebied van je versterker te extrapoleren(de uitgangsimpedantie buiten het werkgebied is ook niet zo relevant).

voorbeeld:
-ingangssignaal met constante amplitude en frequentie
-uitgang heel licht belast met 1k Ohm 5.1 Volt
-uitgang maximaal belast met 10 Ohm 4.85 Volt

Er zijn meerdere manieren om het op te lossen.
Uo=Uv-Io*Ro

twee vergelijkingen met twee onbekenden:

1 -5.10m | 5.1
1 -485m | 4.85

Ik kom uit op 0.5209 Ohm. Dat is je uitgangsimpedantie.

Je kunt ook door de schakeling te bekijken de uitgangsimpedantie berekenen, of door de datasheet van de componenten op te zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alleen de weerstand is in ieder geval u(spanning):I(stroom)