Dislocaties zijn minder mobiel wanneer je materiaal op hoge temperatuur is. Klopt het dat je dislocaties ook minder mobiel zijn bij koud materiaal?

Op hoge temperatuur is er een teveel aan dislocaties waardoor deze elkaar gaan tegenwerken. Het gevolg is dat je materiaal harder wordt. Nu zou je materiaal ook hard moeten zijn bij koud materiaal. Ik kan het niet verklaren adhv de dislocaties. Het zouden er minder moeten zijn, maar een goede uitleg kan ik er niet echt aan geven. Wie wel?

Dislocaties = roosterfouten in een kristalstructuur.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek

Het beste antwoord

Als je ijzer verhit, wordt de kristalstructuur anders. Door snel af te koelen blijft die kristalstructuur behouden, en daardoor is het harder dan wanneer het langzaam afgekoeld zou zijn.

Bij heet materiaal zijn de dislocaties erg mobiel, maar dat heeft niets met hardheid te maken; heet materiaal is zacht.

In koud materiaal zijn de dislocaties stabiel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, dus als je bv staal koud vervormd, heb je bros materiaal doordat je een teveel aan dislocaties hebt. En bij een hoge temperatuur worden de korrels compacter en beperken ze elkaars bewegelijkheid minder. Dus worden de dislocaties mobieler en is je staal ductieler.