hoe ontploft een kerncentrale ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
3.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het koelsysteem niet meer werkt kan de reactor oververhit raken. Hoe het precies werkt weet ik niet...

Antwoorden (2)

Een kerncentrale ontploft niet met een gigantische knal. Wel kan de reactie dusdanig uit de hand lopen dat ijzer en beton van de hitte verdampen. En ja, dat gaat met veel geweld, waarbij je een gigantische hoeveelheid radioactief stof in de lucht krijgt.
De oorzaak van een zogeheten metdown is eigenlijk altijd dezelfde: de koeling van de reatorstaven is onvoldoende, waardoor de reactie accelereert. Dat vraagt om nog meer koeling, die dus al tekortschoot. En zo loopt de temperatuur op naar een niveau waar elke thermometer allang is gesmolten.
12 jaar geleden
In Fukushima in Japan is waterstof gas in het reactorgebouw ontploft.

Dat ging als volgt
De echte kernreactor met staven kernbrandstof zit in een dik stalen vat, daar circuleert water om de energie af te voeren.
Maar na de aardbeving en tsunami ging die waterkoeling stuk.
Daardoor werden de staven met kernbrandstof gloeiend heet.
Toen kwam er een chemische reactie op gang tussen het water en de buitenklant van de reactor staven. Die staven bevatten de kernbrandstof, maar zijn zelf gemaakt van een Metaal, zirconium, dat ontleedt water als het heel heet is.

Dus toen de water circulatie stopte, werden de staven gloeiend heet, en gingen waterstof gas produceren. Aanvankelijk hielden de mensen in de centrale de kranen dicht, waardoor de druk in het vat heel hoog opliep. Maar druk werd zo hoog, door steeds meer waterstofgas, dat ze eerst een beetje en daarna steeds meer waterstof gas lieten ontsnappen.

In principe had dat waterstofgas door kieren in het gebouw kunnen ontsnappen, maar er kwam kennelijk te veel te snel waterstofgas vrij.
Daardoor ontplofte het waterstof gas op een bepaald moment en blies de buitenkant van het gebouw weg.

Daarna kwam er nog steeds waterstofgas uit het reactorvat, maar dat kon daarna meteen de buitenlucht in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar komt bij dat die bende radioactief is waardoor je het niet zomaar vrij kan laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom hebben ze het vat ook zo lang mogelijk afgesloten gehouden. Maar kennelijk liep de druk in het vat zo hoog op dat er iets stuk dreigde te gaan.
In het nieuws hoorde je ook dat ze een beetje van het gas lieten weglopen, om de druk te verlagen