Hoe "werkt" de schuivende bak met grasveld van het Gelredome?

Het grasveld ligt in een betonnen bak (als ik het goed heb) en kan onder één van de tribunes door naar binnen of naar buiten worden geschoven. Hoe wordt deze enorme bak bewogen, hoe wordt één en ander aangedreven? Is er wellicht een filmpje waarop e.e.a. te zien is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
6.8K

Antwoorden (1)

Vanaf 2.49 wordt het in onderstaand filmpje uitgelegd. Het veld ligt in een grote betonnen schuiflade, die wordt onder de tribune doorgeschoven. De bak met het veld weegt 110000 ton. Met zogeheten tripperjacks wordt de bak in twee en een half à 3 uur na binnen geduwd of naar buiten getrokken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Correcties: 11.000 ton en cripperjacks