Wat is een "L²T fuse"?

Ik ben een stukje over het aansluiten van een industriële machine aan 't lezen en daarin wordt een "L²T fuse" genoemd. Als ik erop google krijg ik het geweldige aantal van 1 hits, dus dat is geen grote hulp. Wat is het? (Buiten dat het een zekering is.)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
3.1K

Het beste antwoord

Ik denk dat je een I bedoelt in plaats van een L. Het is dus I²t.

I²t is een maat voor de energie die nodig is om een zekering (officiële naam: smeltveiligheid) te laten smelten. Het is daarmee een maat voor de hoeveelheid energie die direct voorafgaand aan het smelten wordt gedissipeerd in de zekering, en ook een maat voor de hoeveelheid energie die voorafgaand aan het smelten nog naar het te beveiligen apparaat vloeit.

Zie onderstaande bron voor meer informatie.

Toegevoegd na 46 seconden:

I is de stroom in Ampère, t is de tijd in seconde.

Toegevoegd na 9 uur:

De achterliggende formule is P=V·I (P=vermogen, V=voltage, I=stroom). Voor een ohmse weerstand geldt V=I·R. Zo kom je op P=I²R.

De vrijkomende energie E is gelijk aan dit vermogen maal de tijd. Dus E=I²Rt.

Het bovenstaande geldt alleen als het vermogen constant is. Dat is het niet. De stroom I verandert, de weerstand R verandert door temperatuurverhoging en door het smeltproces. E=I²Rt is dus een nogal ruwe benadering.

Maar in de praktijk is het het beste dat we hebben. Daarom wordt dit gebruikt.

Nu zijn I en t van belang voor de elektronicus. R is een eigenschap van de zekering. Daarom wordt gezegd dat de energie "evenredig is" aan I²t - hetgeen in deze benadering klopt, zoals de formule laat zien.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, dat zal het zijn inderdaad. Het document bevat echt L²t, niet I²t. Maar ja, de rest van de tekst is ook om te huilen. Ben meer bezig met tekstinterpretatie dan vertalen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dan nog "is" er geen I²t fuse. Ik kan me wel voorstellen dat er bijvoorbeeld een "very low I²t fuse" bestaat. Wij zouden die waarschijnlijk aanduiden als een "zeer snelle zekering", dit in tegenstelling tot een trage zekering die je juist nodig hebt bij inductieve belastingen zoals motoren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je toevoeging was niet nodig hoor. Ik ben er op zich redelijk thuis in, ik had er alleen niet aan gedacht dat de L een I moest zijn. Een I²t fuse bestaat niet nee, maar er wordt gewoon de eigenschap van de zekering mee bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10 punten, omdat je (net) de eerste was, maar de andere antwoorden zijn ook goed.

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk wordt de eenheid I²t bedoeld, het kwadraat van de stroom vermenigvuldigd met de tijd die het doorbranden van de zekering neemt.
Voor halfgeleiderschakelingen zijn speciale zekeringen verkrijgbaar die een gunstige I²t waarde hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij ook bedankt Koos.
Hier wordt waarschijnlijk bedoeld dat het een zeer snelle zekering moet zijn. Het apparaat bevat vast vermogens elektronica met halfgeleiders voor hoge stromen.
Die halfgeleiders hebben zeer snelle zekeringen nodig, omdat ze zelf snel stuk gaan bij te hoge stromen.
Daarom is de I2T specificaties van deze zekeringen belangrijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het gaat niet om halfgeleiders. Het is gewoon een zware industriële machine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat geloof ik best, maar daar zitten waarschijnlijk sterke elektromotoren in, die met halfgeleiders worden geregeld.
Om die halfgeleiders te beschermen, worden dergelijke snelle zekeringen gebruikt. De trein werkt net zo, het gefluit dat je soms hoort bij het vertrekken of afremmen dat zijn de halfgeleiders die zo snel schakelen. Omschrijf anders die "zware industriële machine" maar wat beter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een soort veredelde freesmachine voor randafwerking van glas en graniet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wordt de motor van de frees elektronisch geregeld?
dan zit daar die I2R zekering.
Dat kan nuttig zijn als de frees op een harder stuk graniet stuit. De stroom schiet dan omhoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen idee, maar het zou zomaar kunnen, Henk. In ieder geval, het gaat gewoon om de I²t-waarde ipv om een bepaald type zekering en die wetenschap is voor mij voldoende.