Hoe kan ik aan de frequentie zien of het een hoge of lage toon is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
6.5K

Het beste antwoord

De definitie van frequentie is 'trilling per tijdseenheid'. Daarbij is de trilling een beweging van de deeltjes die de energie overdragen. Als je die trilling in een grafiek zet, dan krijg je een sinusoïde grafiek; een grafiek met pieken en dalen die in een regelmatig patroon terugkeren (periodiek). Op de x-as staat doorgaans de tijd weggezet. Hoe dichter pieken en dalen bij elkaar zitten, hoe meer trillingen er dus in een tijdeenheid zitten. Daaraan kan je zien dat de frequentie hoger is dan bij een grafiek waar de dalen en pieken verder uit elkaar liggen (als de tijd op dezelfde manier over de x-as is verdeeld, natuurlijk).

Je kunt het ook gewoon zien aan de waarde van de frequentie; hoe hoger, hoe hoger het geluid. Dus een frequentie van 100 Hz (= Hertz; eenheid van trilling) geeft een lager geluid dan een frequentie van 50 Hz.

Hoe de verhouding is, kan je mooi zien in een muziekoctaaf; de centrale C (de 'middelste' C-toets op de piano) heeft een twee keer zo hoge frequentie als de C ervoor en een twee keer zo lage frequentie als de hoge C (de eerstvolgende C). Zie ook de bron.

Dus een octaaf hoger gaan (of dat nou van C naar C is, of van Bes naar Bes) betekent een verdubbeling van de frequentie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Excuus; in de tweede paragraaf hierboven moet 'lager' natuurlijk 'hoger' zijn... Dus:

Dus een frequentie van 100 Hz (= Hertz; eenheid van trilling) geeft een hoger geluid dan een frequentie van 50 Hz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeveel Hz is die centrale C dan? En de C die daarna komt? En vanaf hoe laag en hoog zijn frequenties niet meer hoorbaar? Wel interessant dit. + van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens Wikipedia is die centrale C 261.626 Hz. Ik heb even zitten denken; het is waarschijnlijk zo'n 'onnet' getal, omdat er ooit eerst snaren gemaakt werden (of eigenlijk eerst de pijpen van de eerste orgels) en later pas werd gemeten/begrepen welke frequentie erop zit. Ik vind het zelf eigenlijk ook wel interssant; ooit wel wat over gehad bij natuurkunde en toen vond ik het al heel mooi dat muziek met verhoudingen werkt. Als je een snaar hebt met een bepaalde spanning, dan past tussen begin- en eindpunt (waar de snaar vast zit) een vast aantal staande golven. Als je een snaar tokkelt, of aanslaat, zal de snaar in die staande golven gaan trillen. Maar je kunt je voorstellen; naast de hoofdfrequentie past natuurlijk ook twee keer zo veel golven op die snaar - die frequentie is er ook bij te horen (een octaaf hoger dus, dat is dan een 'boventoon'). Evengoed passen ook de kwinten (de vijfde toon vanaf de grondtoon, in het voorbeeld van de C is dat dan de G) er altijd op. Dus ook die hoor je. Dit is voor de mens waarschijnlijk een zeer natuurlijk geluid (harmonisch), omdat het natuurlijk voorkomt. Wat nog te horen is, heeft ook met de geluidsterkte en de gezondheid van het oor/trommelvlies te maken. De laagste C op de piano heeft een frequentie van ongeveer 33 Hz, dus 33 trillingen per seconde. Dit is nog zeer goed te horen. Volgens de Engelstalige Wikipedia (de Nederlandse vind ik een beetje vreemd) hoort een mens over het algemeen frequenties tussen 20 Hz en 20.000 Hz. http://en.wikipedia.org/wiki/Absolute_threshold_of_hearing Op de Nederlandse Wiki leggen ze mooi uit hoe volume samenhangt met frequentie, als het gaat om hoorbaarheid (de laagste C op de piano moet toch wel met 50 dB worden gespeeld om nog te kunnen horen - dat is vergelijkbaar met het geluid van bepaalde huishoudelijke apparaten, zoals een koelkast - maar dan ook weer afhankelijk van de frequentie van het koelkastgeluid). Zie de grafiek aldaar: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gehoordrempel (sorry, wordt het toch weer een lang verhaal :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was inderdaaad een foutje, moet 'hoger' zijn (zie ook mijn toevoeging)...

Andere antwoorden (2)

Hoe dichter de pieken van de sinussen bij elkaar liggen, hoe hoger de toon.
12 jaar geleden
jc54
12 jaar geleden
Onderstaande link geeft een mooi bewegend voorbeeld, van laag naar hogere frequentie. http://nl.wikipedia.org/wiki/Frequentie
Een lage frequentie is een lage toon. Een hoge frequentie is een hoge toon. Twee woorden voor hetzelfde.
Wat ik me afvraag is wat je wilt 'zien'. Tonen zijn luchttrillingen. Die kun je juist niet zien, maar horen.
Kijk je naar het scherm van een oscilloscoop? Of naar de output van een Fourier Transformatie programma?
Reddie