wat voor schakeldraad voor een simpele parallelschakeling?

ik moet een parallelschakeling bouwen maar weet niet wat voor soort schakeldraad ik moet gebruiken, de schakeling werkt op 12 volt met een tijdrelais

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek

Antwoorden (1)

Je kunt er koperdraad voor gebruiken, of ijzerdraad, of aluminiumdraad.
De dikte van de draad moet je kiezen afhankelijk van de hoeveel stroom die je er door wilt laten lopen.
De dikte van de isolatie kies je aan de hand van de spanning die je gebruikt.
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt,
ik gebruik een spanning van 12 Volt
aantal ampere moet ik nog uitrekenen want ik weet de weerstand van het lampje/motortje ne de relais nog niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan ik voor de zekerheid een dikke isloatie nemen om te zorgen dat ik veilig ivm het doorbranden
Reddie
12 jaar geleden
Voor 12 Volt heb je maar een dunne isolatie nodig, bv. zoals voor de verlichting op je fiets.
Je hebt het over een lampJE en een motorTJE. Dan is een tweelingsnoer zoals voor een schemerlamp zeer ruim voldoende.