Is het mogelijk om water bij wateroverlast met buizen en pompen te lozen naar de zee?

Nu is het zo, dat het water in de provincie Groningen bij ongunstige wind niet kan worden geloosd op zee, omdat er veel tegendruk is van het zeewater. Zou men d.m.v. buizen en pompen, die eventueel onder de grond moeten worden aangelegd, daar wat aan kunnen doen? Die methode moet dan alleen bij wateroverlast worden toegepast, want anders kost het teveel stroom.

12 jaar geleden
in: Techniek

Antwoorden (7)

Je kan na de gemeente gaan of zelfs nog een brief schrijven
Ik vind dit persoonlijk ook een goeie plan
Maar het kan zo zijn dat de gemeente geen geld wilt uitgeven voor buizen en pompen onder de grond want dat kost wel heel veel hoor
maar ik zou toch een brief gaan schrijven

Succes drmee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou geen zoden aan de dijk () zetten.
Daar gaat veel en veel te weinig door heen en daar moeten over de hele route heel veel pompen tussen zitten. D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In andere, lager gelegen gebieden, zijn er wel pompen.
Zoals bv Haarlemmermeer (zie bron)
Waarom er in Groningen geen pompen zijn is me niet helemaal duidelijk, behalve dat ze minder diep liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in groningen is er nauwelijks wateroverlast binnen de dijken waardoor er helemaal niet gepompt hoeft te worden. de waterdruk komt van het eemskanaal dat volstroomt vanuit de eems. dit kanaal kan je niet leegpompen dit moet gewoon zakken.
ook de waddenzee staat veel te hoog tegen de dijken die hierdoor erg onder druk komen te staan.
de waterovelast binnen de dijken komt door de regenval en die wordt normaal geloost als het water buiten de dijken weer gaat dalen.
Vanacht is het meeste al geloost. dit kan nooit met pijpen want dan zou je er enorm veel moeten bouwen die nauwelijks gebruikt worden want het lozen is een veel beter en goedkoper systeem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over iedere dijk is het mogelijk water overheen te pompen.
maar dat vergt een zeer grote investering.
Het meeste water wordt nu geloosd als het water achter de dijk laag genoeg staat en dan loopt het via een sluis naar zee toe.
Het gaat hier dan ook over enorme hoeveelheden water, als je zou gaan rekenen hoeveel water het is ,als je het ijsselmeer 1 cm zou moeten laten zakken, dan zijn dat onvoorstelbare hoeveelheden.
Hier in Zeeland hadden we jaren geleden het zelfde probleem, het was te veel water ineens en de gemalen, sluizen waren te klein.
Met als gevolg, soms een grote schade door wateroverlast.
Tegenwoordig, wordt er niet gekeken naar hoeveel regenwater er is gevallen, maar hoeveel er wordt verwacht.
Wordt er extreem veel verwacht, dan gaat men dagen ervoor al beginnen met extra te pompen.
Hierdoor ontstaat er in sloten en vaarten een lage waterstand voordat het hard gaat regenen.
Hierdoor kan er al heel veel water vallen, voordat alles weer op normaal pijl staat.
Mogelijk is dit ook een prima oplossing voor het noorden van ons land.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien zouden we hoge waterstanden wat meer moeten waarderen en ze niet als een ramp zien. Vroeger werden op dit soort plaatsen dorpjes en boerderijen op terpen gezet. De wisselende waterstanden maken het landschap een stuk natuurlijker. Uiteindelijk is dat misschien goedkoper dan weer voor dijkverhoging en gemalen te kiezen. Je ziet nu al dat er wateroverlaatgebieden worden gereserveerd om water te bergen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je idee is goed, dergelijke "gemalen" worden overal toegepast. Maar in Groningen zijn ze uitgespaard, omdat het met simpel lozen ook lukt.
Nu zijn de boeren tegenwoordig kritischer, en vragen ze om deze investering.

Zo'n gemaal werkt natuurlijk uitstekend, maar kost veel geld, dat de inwoners en boeren moeten betalen via de waterschapsheffing.
En het waterschap bepaalt hoe duur ze zoiets maken.

Je zou het waterschap kunnen voorstellen dat de boeren het gemaal samen zelf betalen.

Er is nog een aspect
Het waterschap had uit voorzorg, al weken van tevoren de waterstand meer kunnen verlagen.
Dan kunnen ze meer regen opvangen in situaties als deze.
Ook dit is normale praktijk en risico inschatting van het waterschap.
Maar natuur clubs willen vaak een hoge waterstand, dan is mooi voor hun hobby.
Je zou ook hier kunnen vragen aan het waterschap of ze dat hebben gedaan in deze winter.

Het waterschap is een democratisch bestuurde organisatie die de belangen van alle inwoners probeert te behartigen.
Ze hebben ook een parlement die dat moet controleren
Bij de vorige waterschapsverkiezingen hebben de landelijke politiek partijen de macht overgenomen.
Zij kunnen er de schuld van zijn dat het waterschap te veel heeft geluisterd naar de wensen van natuurclubs, om de waterstand extra hoog te houden.

Vroeger waren de boeren altijd de baas in het waterschapsbestuur, en dus was de waterstand altijd goed op hun behoefte afgestemd