probleem met de radio gestuurde klok. zijn er meer mensen die nu problemen hebben ?

de klok stond op 13.10 toen ik thuis kwam en ik dacht dat de batterij leeg was. Nieuwe erin gedaan en de wijzers gingen snel draaien en ik moet bekennen dat ik niet gekeken heb of ze de juiste tijd aannamen, niet dus net de batterij nog een keer losgehaald en de wijzers gingen weer een tijd zoeken, maar niet de juiste. is de klok kapot of zijn er hackers bezig in stutgard of waar zit die zender ook al weer?

Toegevoegd na 3 minuten:
frankfurt, net opgezocht

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
28.5K
Ivana
12 jaar geleden
Geen problemen hier. Hier gaat alles op de radiogestuurde klok, ook de buitenverlichting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leek me ook al stug, gewoon kapot waarschijnlijk. bedankt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zender staat in Mainflingen, Als je van daar naar Frankfurt wilt lopen ben je toch nog een aardige tijd verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mainflingen ligt op ongeveer 25 km van het centrum van Frankfurt, voor het gemak zegt men meestal de zender DCF77 in Frankfurt staat omdat vrijwel iedereen weet waar dat ligt.
Omdat de ultra langegolfzender (77,5 kHz) uit een aantal masten met daartussen behoorlijk lange draden bestaat is het landelijke Mainflingen de beter geschikte locatie.

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk moet je eerst de klok weer leren waar de wijzers zich bevinden.
Veel goedkopere zendergestuurde klokken hebben een modus waarbij je de wijzers allemaal op de 12 uur positie moet zetten.
Als de klok nu steeds op dezelfde foute tijd terecht komt dan is dat zeker het geval.
Alleen de duurdere klokken van b.v. Junghans hebben intern detectie van de werkelijke wijzerstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Wat dacht je van een digitale uitlezing zonder wijzers?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Ivana: Bij een digitale uitlezing zul je daar dus geen last van hebben, dat lijkt me nogal logisch.
Als een DCF77 klok met digitale uitlezing toch geen goede tijd weet te vinden dan is de ontvangst in de buurt van de klok waarschijnlijk gestoord door bijvoorbeeld een ouderwetse beeldbuis TV die aanstaat.
De TV lijnfrequentie van 15.625 Hz heeft een harmonische die dicht tegen de 77,5 kHz aanligt en dus de ontvanger in de klok makkelijk plat legt. (5x15.625=78,1 kHz)