Hoeveel graden is de schuinte van mijn te bouwen afdak?

Ik wil een kippenkooi bouwen die 2.25 meter lang is. Ik wil daar een schuin dak op hebben wat op die lengte 5 cm afloopt.
Welke schuinte hebben dan mijn staande palen aan de bovenkant? En dus op hoeveel graden moet ik dan mijn verstekzaag instellen? Wie helpt mij mijn kippenren zo mooi mogelijk te maken?
Alvast dank voor degenen die wél opgelet hebben bij wiskunde vroeger...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
12.7K

Antwoorden (2)

Het dak loopt dan 1,27 graden scheef ten opzichte van de grond.

De balken moet je dus meteen hoek van 88,73 graden (in plaats van de loodrechte 90 graden) afzagen.

Dat kan je berekenen met de tangens. Dat is de overstaande rechthoekzijde (5 cm) gedeeld door de aanliggende rechthoekszijde (225 cm). Met de inverse functie van de tangens, de boogtangens kan je vervolgens de hoek bepalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan er wel hogere wiskunde op loslaten maar daar geven die kippen niet veel om. (grapje)
Leg een lat van de lage paal naar de plus 5cm hogere paal meet de kier tussen de paalkop en de daklat en zaag die van de palen af.
Of leg tegen de verticale kant van de palen een lat trek een streep en dat is je zaaglijn vergeet niet je 5cm afschot te nemen.
5cm afschot is wel een beetje weinig 15 tot 20 cm is beter.