Hoe weten ze dat bijvoorbeeld een LED-lamp 10.000 uur mee gaat?

Hebben ze echt een LED-lamp 10.000 uur laten branden of doen ze dat anders?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
2.4K

Het beste antwoord

Op de doosjes van LED lampen staat met trots vermeld dat deze wel 50.000 branduren mee gaan. Dat is 50 keer langer dan een traditionele gloeilamp die slechts 1.000 branduren haalt. Maar hoe wordt zo’n bewering eigenlijk getest? Want als je er even bij stilstaat is 50.000 uur wel heel lang. Je kan de LED dus 5,7 jaar lang 24 uur per dag en 365 dagen per jaar laten branden. En dat is dan ook een hele lange tijd om te testen.
Wij vroegen aan Frans Otten van Lemnis Lighting, producent van de Pharox LED lampen, hoe zij de levensduur van hun lampen vaststellen. Otten: “Op de eerste plaats is het goed te weten dat jarenlang onafhankelijk onderzoek heeft aangetoond dat LED’s in principe 100.000 uur meegaan. Van belang is vooral hoe je de LED aanstuurt (qua elektriciteit) en hoe warm de LED dan wordt. Het ene heeft ook met het andere te maken, want hoe meer energie er naar de LED gaat hoe warmer deze kan worden. Om de LED niet te warm te laten worden, speelt het afvoeren van warmte derhalve een belangrijke rol. In onze lampen (eindproducten) wordt de LED niet warmer dan ongeveer 60° C hetgeen in de markt zeer laag is. Verder hebben we als uitgangspunt genomen 50.000 uur wat dus al de helft is van de algemene levensduur die de wetenschap aangeeft. Tot slot doen we al ruim 2, 5 jaar levensduur testen op verschillende wijzen, zoals de LED steeds aan en uit doen (zoals we weten is dat een belangrijk element voor levensduur), de LED in vochtige omgevingen laten branden en onder zeer warme temperaturen (hoger dan de normale kamertemperatuur). Door deze onderzoeken durven wij te stellen dat onze lampen 50.000 uur mee zullen gaan.”
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat testen ze met een aantal precies dezelfde LED lampen. Die laten ze branden totdat ze kapot gaan en dan nemen ze een ruim gemiddelde van de testresultaten.

Toegevoegd na 42 seconden:
Ze zeggen dus de LED-lamp gaat ongeveer 10 000 uur mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms zijn ze binnen de kortste keren kapot vanwege de gebrekkige elektronica er omheen. Ze kunnen er niet zo goed tegen als er teveel spanning op komt.

De test zal gedaan zijn met 1000 LED's of iets dergelijks en dan wordt een grafiek gemaakt waaruit je kunt inschatten op welk moment de helft van de leds niet meer zal werken.